اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ادعای رویترز درباره استقرار موشک‌های ایرانی در عراق چرا غیرمنطقی است؟

  • کد خبر : 16651
  • 19 شهریور 1397 - 23:42
ادعای رویترز درباره استقرار موشک‌های ایرانی در عراق چرا غیرمنطقی است؟

رویترز می‌نویسد ایران موشک‌های بالستیک خود را در عراق مستقر کرده است، اما این اقدام جدای از حساسیت‌های داخلی عراق و پیامدهای بین‌المللی منفی برای ایران، از نظر عملی نیز امتیاز خاصی را برای افزایش قدرت تهران به همراه ندارد. به گزارش اخبار جهادی، هفته گذشته بود که رویترز در گزارشی ادعا کرد که ایران […]

رویترز می‌نویسد ایران موشک‌های بالستیک خود را در عراق مستقر کرده است، اما این اقدام جدای از حساسیت‌های داخلی عراق و پیامدهای بین‌المللی منفی برای ایران، از نظر عملی نیز امتیاز خاصی را برای افزایش قدرت تهران به همراه ندارد.

به گزارش اخبار جهادی، هفته گذشته بود که رویترز در گزارشی ادعا کرد که ایران تعدادی موشک بالستیک را برای متحدان خود در عراق ارسال کرده است، مسئله‌ای که هم از سوی ایرانی‌ها و هم از سوی منابع رسمی عراق تکذیب شد.

بررسی این مسئله از منظر نظامی نشان می‌دهد که موشک‌های بالستیک ایران در عراق از جنبه بازدارندگی کارایی خاص چندانی به‌همراه ندارند، زیرا ایران نشان داده است که موشک‌هایش می‌توانند به اهداف رقبای منطقه‌ای آن همچون عربستان سعودی (از اراضی ایران) و اسرائیل (از خاک لبنان) برسند.

از منظر سیاسی نیز، هرچند ارسال موشک به عراق می‌تواند به‌مثابه ارسال نشانه‌ای به دولت ترامپ در دوران پس از خروج آمریکا از برجام تلقی شود، اما این اقدام می‌تواند اروپایی‌هایی را که همچنان به توافق هسته‌ای پایبند هستند ناامید می‌کند.

به‌نوشته میدل‌ایست‌آی، موشک‌های ادعایی مستقر در عراق، برای هدف قراردادن پایتخت سعودی‌ها باید مسیر طولانی‌تری را نسبت به موشک‌هایی که از سواحل ایران در خلیج فارس شلیک می‌شوند، بپیمایند. این ماجرا درباره اسرائیل نیز مصداق دارد و موشک‌های حزب‌الله که در لبنان مستقر هستند، نسبت به موشک‌های مورد ادعای رویترز در عراق، مسافت کمتری تا تل‌آویو دارند.

از سوی دیگر، باید به این نکته توجه کرد که نیروهای شبه‌نظامی مستقر در عراق ــ که در گزارش ادعایی رویترز مورد اشاره قرار گرفته‌اند ــ همانند حزب‌الله لبنان یک نیروی واحد، یکپارچه و دارای آموزش و نظم و نسق لازم برای استفاده از این تسلیحات نیستند. گروه‌های شبه‌نظامی عراق [حشدالشعبی] آموزش لازم برای کار کردن با موشک‌های بالستیک، خصوصاً فرآیند پیچیده تزریق سوخت مایع به آن‌ها را ندیده‌اند.

با این حال برخی‌ها ممکن است ادعا کنند که این نیروهای سپاه پاسداران هستند که در واقع کنترل این تسلیحات ادعایی مستقر در عراق را به‌عهده دارند. اما موشک‌های بالستیکی همچون ذوالفقار باید با استفاده از کشنده‌ها و پرتابگرهای خاصی جابه‌جا شده و آماده پرتاب شوند؛ و در شرایطی که ایران معمولاً از اقدامات پرریسک خودداری می‌کند، چنین کشنده‌ها و پرتابگرهایی به‌راحتی قابل تشخیص، هدف‌گیری، و نابودی از سوی نیروهای ویژه آمریکایی مستقر در عراق هستند.

در گزارش رویترز همچنین آمده است که ایران سه کارخانه تولید موشک که یکی از آن‌ها در کردستان عراق مستقر است، ایجاد کرده است. به‌طور خاص به‌سختی بتوان تصور کرد که دولت مرکزی عراق به‌خلاف تصریح در ماده ۷ قانون اساسی این کشور و همچنین دولت اقلیم محلی کردستان عراق اجازه تأسیس چنین مرکز ساخت موشکی را بدهند، علاوه بر آن، این مراکز، سه تأسیسات ثابتی هستند که به‌راحتی می‌توانند در معرض حمله یا خرابکاری قرار بگیرند.

همچنین با توجه به حساسیت‌برانگیز بودن چنین اقدام ادعایی از سوی ایران در عراق، بعید است که تهران شانس موفقیت نامزدهای متمایل به خودش برای حضور در دولت عراق را با چنین کاری به‌خطر بیندازد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.