اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تشکیل محور آسیایی در تهران ضامن ثبات و امنیت منطقه است

  • کد خبر : 16439
  • 12 شهریور 1397 - 13:14
تشکیل محور آسیایی در تهران ضامن ثبات و امنیت منطقه است

روزنامه لبنانی البناء نشست روز جمعه سران روسیه، ایران و ترکیه را سرآغاز تشکیل ائتلافی از کشورهای آسیایی برای حفظ ثبات منطقه و مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا در ابعاد سیاسی، اقتصادی وامنیتی دانست.  به گزارش اخبار جهادی، «ناصر قندیل»، سردبیر روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی با عنوان «محور جدید آسیایی»، به احتمال تشکیل ائتلافی […]

روزنامه لبنانی البناء نشست روز جمعه سران روسیه، ایران و ترکیه را سرآغاز تشکیل ائتلافی از کشورهای آسیایی برای حفظ ثبات منطقه و مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا در ابعاد سیاسی، اقتصادی وامنیتی دانست.

 به گزارش اخبار جهادی، «ناصر قندیل»، سردبیر روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی با عنوان «محور جدید آسیایی»، به احتمال تشکیل ائتلافی ژئوپلیتیک از کشورهایی آسیایی که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند، اشاره کرد.

نویسنده آورده است: از زمان تشدید جنگ سوریه در چند سال پیش معادله بین المللی منطقه‌ای بر سر آینده سرزمین آسیا پدید آمد، در ابتدای امر واشنگتن ائتلافی را با عضویت بالغ بر یکصد کشور در آن تشکیل داد تا به رویارویی با محوری برود که سوریه، ایران و نیروهای مقاومت ارکان آن را تشکیل می‌دادند و روسیه هم به طور جزیی در آن مشارکت داشته و چین و کشورهای بریکس هم از آن حمایت معنوی کردند.

البناء در ادامه نوشت، طی سال‌های رویارویی در سوریه، جبهه تحت فرماندهی آمریکا متلاشی شد و ترکیه به تدریج از آن خارج شد آن هم از زمانی که با ورود مستقیم مسکو به جنگ سوریه، ترکیه از مصاف تک به تک با روسیه شانه خالی کرد و بالاخره جدایی ترکیه از ائتلاف آمریکایی با شکست در نبرد حلب و به راه افتادن مذاکرات آستانه قطعی‌تر شد .

قندیل افزود: این زمان بود که محور روسیه، ایران و سوریه شکل گرفت و ائتلاف تحت فرماندهی واشنگتن به دنبال شکست‌های پیاپی در جبهه‌های جنگ سوریه بیش از پیش متلاشی شده و به روابط میان آمریکا و اروپا صدمه زد تا در نهایت تنها آمریکا، اسرائیل و عربستان در این ائتلاف باقی ماندند.

نویسنده تصریح کرد: با قدرت گرفتن ائتلاف روسیه، ایران و سوریه در برابر ائتلاف آمریکا، عربستان و اسرائیل،  معادله بین المللی منطقه ای جدیدی شکل گرفت که اروپا در موضع میانه‌ای نسبت به آن قرار دارد، به رغم اینکه لاجرم از رابطه با واشنگتن، عربستان و اسرائیل بوده است .

قندیل اظهار داشت: موضع ائتلاف آمریکایی در خصوص مسائل منطقه و در راس آن پرونده هسته ای ایران و آینده مساله فلسطین و خودسری آمریکا در مسائل اقتصادی موجب شده که اروپا جانب احتیاط پیشه کرده و تمایلی برای ورود جدی به ائتلاف سه گانه آمریکا، عربستان  واسرائیل نداشته باشد .

البناء آورده است: در همین حال نزدیکی بین روسیه و ایران به اروپا فرصت بیشتری برای اتخاذ مواضعی معقول‌تر در قبال مسائل مورد مناقشه می‌دهد و سیاست‌های واشنگتن در تحریم ترکیه این کشور را برای تشکیل محور منطقه‌ای جدید با روسیه و ایران راغب‌تر کرده است، بنابراین در نشست روز جمعه سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران بحث تشکیل محور آسیایی جدیدی برای هماهنگی بین این سه کشور به میان خواهد آمد.

این روزنامه ادامه داد: این محور آسیایی همچنین بیش از ده کشور آسیایی همجوار سه کشور ایران، روسیه و ترکیه را شامل می‌شود، اما توافق همین سه رکن اصلی آن برای تضمین استحکام محور منطقه ای و بین المللی متشکل از کشورهای حوزه دریای خزر، آسیای مرکزی و قفقاز و شماری از کشورهای اسلامی کافی است.

البناء آورده است: معادلات جدید آسیا در پرتو جنگ سوریه، از یک سو و سیاست‌های خصمانه محور آمریکا-عربستان-اسرائیل و تهدید مستمر آن برای بی ثبات کردن کشورهای آسیایی، یک تغییر ژئواستراتژیک در موقعیت یک کشور محوری در جغرافیای آسیا،یعنی پاکستان ایجاد کرده است، کما اینکه بر جنگ تجاری واشنگتن علیه چین هم بازتاب داشته است .

نویسنده تاکید کرد: روشن است که چین در برهه پیش رو دیگر تردیدی برای ورود به رویارویی سیاسی با واشنگتن به خود راه نمی‌دهد و تنها به توانمندی و جایگاه خود برای تضمین توسعه اقتصادی خود اکتفا نخواهد کرد، بلکه خود را برای تسریع تحرکات سیاسی در برابر واشنگتن ملزم می‌کند، بخصوص پس از اینکه آمریکا تلاش‌های آشکاری برای به دام انداختن کره شمالی از پس چین بکار بسته است؛ از همین روست که چین درصدد به شکست کشاندن نقشه های آمریکا برآمده و حل مساله کره شمالی را به توافق هایی منطقه ای و بین المللی منوط دانست.

به عقیده قندیل، روشن است که تشکیل محور چین، روسیه، ترکیه، پاکستان و ایران برای تضمین ثبات آسیا و صیانت از آن در برابر اقدامات خصمانه بیگانگان است و از سوی دیگر  زمینه ساز پیوند منافع اقتصادی و تکامل امنیتی خواهد بود که به حل و فصل مناقشات منطقه ای در کشورهای آسیایی نظیر افغانستان، عراق و لبنان نیز منجر می‌شود.

واژه «هلال شیعی» اولین بار از سوی عبدالله دوم، شاه اردن، مطرح شد که در خلال آن خطر قدرت گرفتن شیعیان را در منطقه مطرح کرد و جنگ‌های بزرگی برای نابودی چنین جریان تخیلی به راه افتاد اما حالا ماه آسیایی واقعی در حال کامل شدن است که تنها وسیله برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه محسوب می‌شود و «ادلب» اولین عرصه آزمایش آن است.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.