اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

عربستان در هفته‌ای که گذشت|از ضربه بزرگ به اعتبار بن‌سلمان تا خدمات اطلاعاتی شرکت‌های اسرائیل به آل سعود

  • کد خبر : 16302
  • 04 شهریور 1397 - 11:01
عربستان در هفته‌ای که گذشت|از ضربه بزرگ به اعتبار بن‌سلمان تا خدمات اطلاعاتی شرکت‌های اسرائیل به آل سعود

عربستان در هفته‌ای که گذشت آبستن تحولات مختلفی بود، از هشدار صندوق بین‌المللی پول به رژیم سعودی تا موج گسترده محکومیت این رژیم به خاطر جنایات هولناک در یمن؛ با این حال حاکمان حجاز بدون توجه به این انتقادها همچنان به کشتار و ویرانگری ادامه می‌دهند. به گزارش اخبار جهادی، مهمترین تحولات عربستان در هفته‌ای […]

عربستان در هفته‌ای که گذشت آبستن تحولات مختلفی بود، از هشدار صندوق بین‌المللی پول به رژیم سعودی تا موج گسترده محکومیت این رژیم به خاطر جنایات هولناک در یمن؛ با این حال حاکمان حجاز بدون توجه به این انتقادها همچنان به کشتار و ویرانگری ادامه می‌دهند.

به گزارش اخبار جهادی، مهمترین تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت، به‌شرح زیر است:

هشدار صندوق بین المللی پول به حکومت سعودی

صندوق بین المللی پول به حکومت سعودی درباره افزایش هزینه‌ها در پی افزایش بهای نفت هشدار داد. این نهاد همچنین بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت خام در جهان را به مهار هزینه‌های حقوق کارمندان و اجتناب از سیاست مالی و اقتصادی فراخواند که ممکن است سبب بی‌ثباتی در فعالیت‌های اقتصادی شود.

خشم سعودی‌ها از موضع قرضاوی درباره موسم حج

یوسف القرضاوی مبلغ مشهور مصری به سبب اظهارنظر درباره حج با هجمه شدید سعودی‌ها به سرکردگی سعود القحطانی مشاور دربار آل سعود روبرو شده است. القرضاوی که مقیم قطر است و وی را رهبر معنوی گروه اخوان المسلمینی می‌دانند که فعالیت آن از سوی رژیم‌های سعودی و مصر ممنوع اعلام شده است.

القحطانی در صفحه شخصی خود در توئیتر به القرضاوی حمله‌ور شد و وی را مزدور توصیف کرد. مشاور دربار سعودی القرضاوی را به ایجاد مانع در برابر مردمی در زمینه حج و شعائر الهی متهم کرد و حمد بن خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر را قذافی خلیج فارس توصیف کرد.

همچنین بسیاری از رسانه‌های سعودی اعم از رسمی و غیر رسمی و نیز فعالان پرتعداد در فضای مجازی، به القرضاوی حمله‌ور شدند و ادعا کردند فتوای القرضاوی در پاسخ به موفقیت موسم حج صورت گرفته است.

القرضاوی در حمایت از قطری‌ها که از موسم حج به سبب مانع‌تراشی سعودی‌ها محروم شده‌اند، در توئیتی نوشته بود: خداوند هیچ نیازی به این حج ندارد، خداوند از بندگانش بی‌نیاز است و اگر فریضه‌ای بر آنها واجب کرده، به خاطر این است به خاطر تزکیه و ارتقای مدارج روحی و روانی و اخلاقی و تحقق منافع مختلف در زندگی‌شان بوده است.

ادامه بحران در روابط ریاض-اتاوا 

انتقادهای مجدد نخست وزیر کانادا از وضعیت حقوق بشر در عربستان از ادامه تنش و بحران در روابط دو کشور حکایت می‌کند. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا از درخواست دادستان کل رژیم سعودی برای اعدام پنج فعال زن عربستانی ابراز نگرانی کرد. وی در اشاره به ادامه نقض حقوق بشر در عربستان گفت همچنان با قدرت به دفاع از حقوق بشر ادامه خواهیم داد.

“کریستیا فریلاند” وزیر امور خارجه کانادا نیز از وضعیت یک زن مدافع حقوق بشر که در عربستان زندان است، ابراز نگرانی کرد.

هشدار درباره پیامدهای بحران در روابط سعودی- کانادا

این در حالی است که اتحادیه‌های دارویی اروپایی و آمریکایی در اشاره به سیاست‌های بن سلمان که سبب بروز بحران در روابط سعودی و کانادا و بروز مشکلاتی برای شهروندان عربستانی به ویژه دانشجویان و همچنین بیماران شده است،  به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هشدار داده‌ اند که اختلافات دیپلماتیک تاثیر منفی بر بخش بهداشت عربستان و بیماران خواهد گذاشت.

حکومت سعودی در پی بروز بحران با کانادا، دانشجویان بورسیه عربستانی در این کشور را وادار کرده است به تحصیل خود در کانادا پایان دهند که این امر مشکلات بزرگی برای آنها به وجود آورده است.

رژیم سعودی زیر فشار شدید مجامع جهانی

جنایات مستمر رژیم سعودی علیه ملت یمن به ویژه جنایات هولناک در الدریهمی و صعده واکنش گسترده مجامع حقوق بشری جهانی را به دنبال داشته است. در این زمینه  هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن خواستار تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه درباره حملات جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی به یمن شد.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی بر همدستی آمریکا با متجاوزان سعودی در کشتار مردم یمن تاکید و اعلام کرد تحقیقاتی که ائتلاف متجاوزان به یمن به سرکردگی سعودی در خصوص جنایات جنگی‌شان انجام داده‌آند،‌قابل اعتماد و معتبر نیست.

“مارک لوکاک” معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه هم با محکوم کردن تازه ترین جنایت ائتلاف نظامی عربستان سعودی علیه غیرنظامیان یمنی، خواستار تحقیقات مستقل و بی طرفانه درباره حملاتی شد که دست کم ۲۲ کودک یمنی را در استان حدیده به کام مرگ فرستاده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف) با ابراز نگرانی از جنایات مستمر رژیم سعودی و متحدان و مزدورانش در یمن خواستار توقف فوری این جنگ ویرانگر شد که مردم به ویژه کودکان یمن مهمترین قربانیانش هستند.

«لینا کرد» سخنگوی یونیسف در خاورمیانه از ادامه حملات ائتلاف متجاوز سعودی به مراکز درمانی و بهداشتی یمن ابراز نگرانی کرد.

آل سعود که مدعی خدمت به حرمین شریفین و مسلمانان است، حتی حرمت موسم حج را هم نگه نداشت و همزمان با موسم حج و عید قربان، جنگنده‌های رژیم مناطق مسکونی مختلف یمن را آماج حملات خود قرار دادند، یگان  توپخانه‌ای و موشکی و مزدوران این رژیم هم بر شدت حملات خود به مناطق مختلف یمن افزودند که به شهادت شمار دیگری از مردم بیگناه این کشور منجر شد.

احتمال سفر پوتین به عربستان

میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه، سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور را بعید ندانست .

به گفته وی، دعوتی از سوی ملک سلمان برای سفر پوتین انجام شده و انجام این سفر کاملا منطقی است. در حال حاضر دو طرف در حال کار بر روی این مسئله هستند.

ادامه موج بازداشت مخالفان و منتقدان در عربستان

هفته گذشته نیز عربستان شاهد دستگیری معترضان و منتقدان بود به طوری که دستگاه‌های امنیتی رژیم در راستای سرکوب مخالفان سیاسی و فعالان در این کشور، رئیس یکی از مشهورترین قبایل را به دلیل انتقادش از اوضاع وخیم اقتصادی بازداشت کرده‌اند.

فعالان در فضای مجازی از بازداشت «فیصل بن‌سلطان» رئیس قبیله العتیبه خبر دادند. وی رئیس قبیله العتیبه است که در پیام‌هایی توییتری از فقر و اوضاع اقتصادی وخیم در کشور عربستان انتقاد کرده است.قبیله العتیبه از مشهورترین قبایل در عربستان سعودی محسوب می‌شود.

از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی بازداشت فعالان، مخالفان سیاسی و روحانیون افزایش یافته است. انتظار می‌رود به‌زودی شماری از این بازداشت‌شدگان محاکمه شوند.

یک رسانه پاکستانی هم از بازداشت صالح الطالب خبر داد که رسانه‌های پاکستانی از وی به عنوان امام کعبه یاد می‌کنند. وی که هر سال به پاکستان سفر می‌کرد و رسانه های این کشور او را با نام امام کعبه یاد می‌کنند نیز به جرم افشاگری توسط آل سعود دستگیر شد.

یک رسانه قطری نوشته بود وی در حمایت از برخی زندانیان بیانیهای صادر کرده بود که آل سعود آن را نپسندید و بلافاصله دستور بازداشت او را صادر کردند.

گفته میشود دستگیری او موجی از واکنشها را در عربستان به همراه داشته و برخی از سازمانها این دستگیری را نگران کننده توصیف کردهاند.

این در حالی است که صالح الطالب هر سال به پاکستان سفر کرده و از احزاب افراط گرایی مانند جمعیت علمای اسلام حمایت میکرد.

حتی وزیر مذهبی آل سعود نیز به عنوان عضوی از هیئت همراه نایب امام جماعت مسجد الحرام به پاکستان سفر میکرد و علاوه بر دیدارهای رسمی در دیدارهای غیر رسمی که گاهی انتشار تصاویر آن جنجال به پا میکرد با سران احزاب افراط گرا دیدار میکرد.

«فضل الرحمن» رئیس حزب جمعیت علمای اسلام که در انتخابات به سختی شکست خورد نامزد مورد حمایت آل سعود و شخص صالح الطالب بود.

یک گروه فعال اجتماعی در عربستان به نام «پریزنر آف کنسایس» با اشاره به خبردستگیری نایب امام جماعت مسجد الحرام اعلام کرده است: دستگیری چهرههای مذهبی که حاضر نیستند در فساد و فحشا آل سعود را همراهی کنند جای تعجب و اعتراض دارد.

کارنامه وحشتناک رژیم سعودی در زمینه حقوق بشر/درخواست عفو بین‌الملل برای لغو اعدام ۵ فعال زن عربستانی

سازمان عفو بین‌الملل از مقامات سعودی خواست که احکام اعدام علیه ۵ فعال زن این کشور از جمله “إسرا الغمغام” را لغو کند.

“سماح حدید” مدیر برنامه خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل گفت که حکم اعدام اسراء‌الغمغام شهروند عربستانی ساکن شرق این کشور که در سال ۲۰۱۵ میلادی بازداشت شده است در صورت اجرا تهدیدی برای سایر فعالان حقوق بشر و مشارکت کنندگان در تظاهرات‌ صلح‌آمیز خواهد بود.

وی افزود: صدور حکم اعدام علیه إسراء الغمغام حاوی این پیام وحشتناک است که سایر فعالان نیز به دلیل اعتراضات صلح‌آمیز و فعالیت‌هایشان در دفاع از حقوق بشر با همین احکام مواجه خواهند شد.

این مسئول سازمان عفو بین‌الملل اظهار داشت: اتهامات مطرح شده علیه الغمغام که بیشتر آن به مشارکت صلح‌آمیز وی در اعتراضات مربوط می‌شود، مایه طنز است و روشن است که انگیزه‌های سیاسی پشت پرده این اتهامات برای ساکت کردن صداهای معارضان در شرق عربستان قرار دارد.

وی گفت: دنیا نمی‌تواند کارنامه وحشتناک عربستان در زمینه حقوق بشر را نادیده بگیرد و ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که به مقامات سعودی برای توقف مجازات اعدام فشار بیاورد.

بنابر اعلام این سازمان حقوق بشری اکنون ۳۱ سعودی که حکم آنان از سوی دادگاه عالی تایید شده است، هر لحظه با خطر اعدام روبرو هستند.

کریستین ساینس مانیتور رسانه آمریکایی در گزارشی از وضع نابسامان حقوق بشر در عربستان، سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را متناقض توصیف کرد و نوشت که بن سلمان در تلاش برای خاموش کردن اندک مخالفان جسور خود است.

این روزنامه به نقل از تحلیلگران نوشت: تناقض آشکاری در سیاست ولیعهد سعودی وجود دارد، زیرا از یک سو مخالفان را برای تقویت قبضه قدرت خود سرکوب می کند، اما از سوی دیگر مدعی تمایل به اصلاحات در عربستان است.

کریستین ساینس مانیتور افزود: مجموعه سیاست های اخیر عجیب و غربی ولیعهد سعودی باعث شده است که هم تحلیلگران و هم دیپلمات ها این سوال را مطرح کنند که آیا عربستان شاهد موجی هجومی از طرف شاهزاده ای که ناگهان قبضه قدرتش تضعیف شده است یا کار حکمرانی زیرکی است که در میان فضای سیاسی پر از رقابت در سطح منطقه ای و بین المللی و داخلی درقبال رقبایش دست به مانور می زند یا اینکه تاریکتر از آن است و این سیاست های بن سلمان کارهای رهبری قوی است که نظارتی بر او نیست و از انتقادها متنفر است.

واکنش منفی به تمجید وزیر جنجالی سعودی از رژیم صهیونیستی

وزیر جنجالی حکومت سعودی که اخیرا از رژیم صهیونیستی تمجید کرده بود، در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شد تنها انسان‌های منحرف و دشمن اسلام با آل سعود دشمنی می‌کنند.

رسانه‌های سعودی اظهارات عبداللطیف بن عبدالعزیز آل الشیخ وزیر امور اسلامی و ارشاد سعودی را در جمع میهمانان امسال این رژیم در موسم حج در مشعر منا منتشر کردند که وی تعریف جدیدی از دشمنان آل سعود ارائه کرد.

آل الشیخ مدعی شد: فقط انسان‌های منحرف و دشمنان اسلام و مسلمانان با پادشاهی سعودی به دشمنی می‌پردازند.وی ادعا کرد: کسانی که به پادشاهی سعودی اهانت می‌کنند، در حقیقت از دین و مروت و مردانگی و اخلاق و اسلام خود دست کشیده‌اند، آن‌ها به امت اسلام هم اهانت می‌کنند!

آل الشیخ اخیرا به تمجید از رژیم صهیونیستی پرداخته و مدعی شده بود اسرائیل با وجودی آنچه درباره آن می‌دانیم، مانع آمدن مسلمانان به پادشاهی سعودی برای ادای مناسک حج نشده است، در حالی که کشور دیگری (در اشاره به قطر) مانع رسیدن شهروندانش برای ادای حج شد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن محکوم کردن اظهارات وزیر امور اسلامی و ارشاد سعودی، اعلام کردند که عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل به فریضه حج رسیده است.

یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی چنین نوشت: عبداللطیف آل الشیخ وزیر امور اسلامی سعودی اسرائیل را می‌ستاید به این بهانه که این رژیم مانع رفتن مسلمانان به حج نمی‌شود.

با این حال، این اظهارنظر وزیر سعودی با خوشحالی و استقبال رسانه‌های رژیم صهیونیستی روبرو شده است به طوری که یک پایگاه عربی وابسته به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در تمجید از وزیر سعودی چنین نوشته است : خدا را شکر، اسرائیل زمینه ورود بیش از چهار هزار شهروند مسلمان به سرزمین مقدس حجاز را برای ادای فریضه حج  تسهیل کرد.

حکومت سعودی طی سال‌های اخیر مسلمانان برخی کشورها از جمله سوریه و یمن و همچنین قطر را به خاطر مسائل سیاسی و به عنوان اهرم فشار محروم کرده است.

افزایش همکاری تجاری میان رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس

گزارش مرکز تغییرات بین المللی تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس در گزارشی فاش کرد ارزش مبادلات تجاری میان اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به بیش از یک میلیارد دلار در سال رسیده است.

این مرکز با اشاره به صادرات بیش از یک میلیارد دلاری کالا از سوی رژیم صهیونیستی به بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات تاکید کرده است حجم صادرات اسرائیل به این کشورها در صورت برقراری روابط رسمی با تل آویو به چندین برابر افزایش خواهد یافت.

بحران اقتصادی در عربستان

فایننشیال تایمز نوشت صندوق ثروت حاکمیتی عربستان برای انتخاب بانک‌های بین‌‌المللی با هدف استقراض از این بانک‌ها آماده می‌شود. به نوشته این روزنامه، این صندوق ۱۱ میلیارد دلار وام خواهد گرفت

بر اساس گزارش  الجزیره، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران خارجی معتقدند که اقدام سعودی در به تاخیر انداختن فروش سهام شرکت نفتی آرامکو ضربه بزرگی به اعتبار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است به ویژه با توجه به بحران‌های سیاسی منطقه‌ای و بین المللی که حکومت سعودی در آن گرفتار شده است.

پایه اساسی طرح ولیعهد بلندپرواز سعودی برای متنوع کردن اقتصاد عربستان بدون درآمدهای نفتی، در فروش پنج درصد سهام آرامکو خلاصه می‌شود، همچنانکه بن سلمان مدعی است این طرح، فرهنگ گشایش و جذب سرمایه‌گذاران خارجی را سبب می‌شود. با این حال تحلیلگران بر این باورند که به تاخیر افتادن فروش سهام آرامکو تاثیر منفی بر مسئله سرمایه‌گذاری خارجی خواهد گذاشت.

به نظر می‌رسد ارزیابی‌های بن‌سلمان مبنی بر دستیابی به ۱۰۰ میلیارد دلار از فروش سهام آرامکو واقعی نیست، چرا که تحلیلگران برآورد می‌کنند که این رقم بین ۵۰ تا ۷۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود در حالی که تبلیغات سیاسی سعودی‌ها بر این مورد تکیه می‌کرد که این طرح برای ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری است که به ۱۳ درصد رسیده  است.

کاهش چشمگیر میزان صادرات سلاح آلمان به عربستان

بر اساس اعلان وزارت اقتصاد آلمان میزان تصویب مجوز صادرات سلاح این کشور به عربستان سعودی و ترکیه از زمان ادای سوگند دولت ائتلافی جدید آلمان کاهش چشمگیری داشته است.

بر اساس یک پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به یک درخواست فراکسیون چپ ها در پارلمان این کشور، آلمان صادرات سلاح خود به ترکیه و عربستان سعودی را به شدت کاهش داده است.

همچنین مناسبات آلمان با عربستان سعودی بسیار متشنج شده است. در نوامبر سال گذشته گابریل ریاض را متهم به ماجراجویی های خطرناک در منطقه کرده و بلافاصله بعد از این انتقاد عربستان سفیر خود را از برلین خارج کرد.

احزاب دولت ائتلافی جدید آلمان در مذاکرات خود با هم توافق کردند که صادرات سلاح به کشورهایی که مستقیما در جنگ یمن مشارکت می کنند را کاهش دهند. عربستان سعودی ائتلاف جنگ در یمن را با همکاری برخی کشورهای منطقه از جمله مصر، بحرین، کویت، امارات، سنگال و اردن رهبری می کند.

پاسخ منفی بشار اسد به پیشنهاد وسوسه‌انگیز ولیعهد سعودی

نواف الموسوی از نمایندگان فراکسیون پارلمانی حزب‌الله فاش کرد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پیشنهاد وسوسه‌‌انگیزی را از نماینده سعودی دریافت کرده که اخیراً به‌عنوان فرستاده ویژه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به دمشق رفته بود.

بن‌سلمان در این پیشنهاد گفته است که به‌شرط قطع روابط با حزب‌الله و ایران، با ریاست جمهوری مادام‌العمر اسد مشکلی نداشته و خواهان اصلاح سیاسی و اساسی هم در سوریه نخواهد شد.

ولیعهد سعودی همچنین در این پیشنهاد خود تعهد داده است که در صورت قطع کامل و نهایی روابط سوریه با حزب‌الله و ایران، عربستان تمام سوریه را بازسازی خواهد کرد.البته به‌گفته الموسوی، اسد با پیشنهاد سعودی مخالفت کرده و پرونده موضوع را سریعاً بسته است.

خدمات اطلاعاتی شرکت‌های اسرائیل به آل سعود

یک رسانه رژیم صهیونیستی از فروش اطلاعات و تجهیزات امنیتی به رژیم سعودی از سوی شرکت‌های اطلاعاتی و تجاری این رژیم خبر داد. پایگاه خبری واللاه به نقل از شموئیل بار بازرگان صهیونیست نوشت تحریم اسرائیل از سوی اعراب واقعیت ندارد.

این رسانه افزود وزارت امنیت اسرائیل، مجوز صادرات به عربستان را به دو شرکت اسرائیلی داده است به طوری که این شرکت بیش از دو سال است به فروش خدمات اطلاعاتی به خاندان حاکم بر عربستان می‌پردازد. این رسانه از قرارداد تسلیحاتی پرده برداشت که دو سال پیش میان رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی امضا شد و به موجب آن، تل آویو پهپاد به عربستان می‌فروشد، به طوری که برای پنهان کردن منبع صادرات، این پهپادها ابتدا به آفریقای جنوبی منتقل و از آنجا به عربستان صادر می‌شود.

الیران ملول مدیرکل شرکت عرب مارکت رژیم صهیونیستی فاش کرده است که عربستان بازار بسیار قدرتمندی برای اسرائیل به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.