اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

رکورد منحصربفرد سپاه در میان ارتش‌های مهم جهان/ ایران چهارمین کشور دارای کروز هواپرتاب با برد ۱۵۰۰ کیلومتر +عکس

  • کد خبر : 16085
  • 20 مرداد 1397 - 10:26
رکورد منحصربفرد سپاه در میان ارتش‌های مهم جهان/ ایران چهارمین کشور دارای کروز هواپرتاب با برد ۱۵۰۰ کیلومتر +عکس

با عملیاتی شدن موشک کروز هوارپرتاب جدید که از جنگنده سوخو ۲۲ شلیک می شود، سپاه در این زمینه بالاتر از کشورهای صاحب فناوری و مهم نظامی در دنیا همچون انگلیس، فرانسه و هند خواهد ایستاد. به گزارش اخبار جهادی،موشک های کروز از جمله سلاح های استراتژیک در زرادخانه هر نیروی نظامی به حساب می […]

با عملیاتی شدن موشک کروز هوارپرتاب جدید که از جنگنده سوخو ۲۲ شلیک می شود، سپاه در این زمینه بالاتر از کشورهای صاحب فناوری و مهم نظامی در دنیا همچون انگلیس، فرانسه و هند خواهد ایستاد.

به گزارش اخبار جهادی،موشک های کروز از جمله سلاح های استراتژیک در زرادخانه هر نیروی نظامی به حساب می آیند و تکنولوژِی های مربوط به توسعه آنها، تنها در اختیار کشورهای معدودی قرار دارد. این سلاح بر اساس موارد مختلفی مثل پلتفرم پرتاب، نوع سر جنگی، میزان سرعت و نوع ماموریت یا برد مورد دسته بندی قرار می گیرند.

موشک های کروز در مدل های پرتاب‌شونده از پرتابگرهای زمینی و دریایی، دارای یک شتاب دهنده مرحله اولیه هستند که موشک را به ارتقاع مورد نظر رسانده و سپس موتور اصلی آن فعال می‌شود اما در گونه‌های هوا پرتاب، این شتاب‌دهنده نیاز نیست چرا که موشک به ارتفاع بالا حمل و سپس رها می شود. کشورهای معدودی در جهان، در حال حاضر می‌توانند موشک های کروز هواپرتاب بسازند و در بخش موشک‌های کروز هواپرتاب برد بلند (بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر) این تعداد از انگشتان یک دست نیز کمتر می شود.

ارتش آمریکا در این بخش، دارای موشک کروز AGM-۸۶ است که از دهه ۱۹۸۰ میلادی وارد خدمت نیروی هوایی این کشور و تا به امروز چندین مدل آن تحویل شده است. این موشک دارای برد بیشینه ۲۴۰۰ کیلومتر بوده و می تواند هم به سر جنگی اتمی و هم سر جنگی متعارف مجهز شود. AGM-۸۶ صرفا توسط بمب افکن B-۵۲ نیروی هوایی آمریکا حمل می شود.

موشک AGM-86 در حال پرتاب از بمب افکن B-52
موشک AGM-۸۶ در حال پرتاب از بمب افکن B-۵۲

کشور روسیه به عنوان میراث دار بزرگ اتحاد شوروی سابق، دیگر دارنده موشک های کروز هوا پرتاب برد بلند در جهان به شمار می آید. روسیه در ابتدا موشک های سری KH-۵۵ را از اتحاد شوروی سابق به ارث برد و سپس به توسعه موشک های KH-۱۰۱ و ۱۰۲ به عنوان جایگزین های آن در سالهای اخیر پرداخت. سری موشک های خا ۵۵ بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر برد دارند و در سری موشک های کروز خا ۱۰۱ و ۱۰۲ گزارش های مختلفی از برد این موشک ها بین ۲ الی ۵ هزار کیلومتر نیز مخابره شده است. این موشک ها نیز توان مسلح شدن به سر جنگی اتمی و یا سر جنگی متعارف را دارند.

موشک های سری KH-101/102 در زیر بمب افکن TU-95
موشک های سری KH-۱۰۱/۱۰۲ در زیر بمب افکن TU-۹۵

چینی ها از جمله دیگر کشورهای صاحب این فناوری به حساب می آیند. سری موشک هایCJ-۱۰ ساخت چین هم از پرتابگرهای زمینی و هم از بمب افکن های H_۶ ساخت چین حمل و پرتاب می شوند. این موشک در حدود در مدل هواپرتاب بردی در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر دارد و می تواند به سر جنگی اتمی یا متعارف نیز مجهز شود.

بمب افکن چینی H-6 مجهز به موشک های CJ-10
بمب افکن چینی H-۶ مجهز به موشک های CJ-۱۰

ایران وارد یک باشگاه بسیار خاص می شود

در بحث موشک های کروز حمله به اهداف زمینی، پیش از این در کشور ما دو موشک کروز «یا علی» با برد حدود ۷۰۰ کیلومتر و موشک کروز «سومار» با برد حدود ۲۰۰۰ کیلومتر رونمایی شده بودند اما هر دو این موشک ها از گونه زمین پرتاب بودند و به کمک یک شتاب دهنده به ارتفاع مورد نظر پروازی خود می رسند ک در نوع خود نیز تکنولوژی و ابزار دفاعی بسیار کارآمد و مهمی برای نیروهای مسلح کشورمان بویژه سپاه پاسداران محسوب می شود.

اما در عین حال، طرح به کارگیری موشک کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتر که قابل نصب روی هواپیمایسوخو ۲۲ هستند، برای اولین بار در بازدید سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران از پایگاه هوایی شیراز و در مراسم رونمایی از ۱۰ دستگاه هواپیمای سوخو ۲۲ بهینه شده و ارتقاء یافته این نیرو مطرح شد که بازتاب های فراوانی نیز در فضای رسانه ای و نظامی جهان داشت.

جنگنده های سوخو 22 سپاه - حاملان آینده موشک کروز 1500 کیلومتری ایرانی
جنگنده های سوخو ۲۲ سپاه – حاملان آینده موشک کروز ۱۵۰۰ کیلومتری ایرانی

سپاه پاسداران همچنین درباره بحث نحوه ناوبری و هدایت این موشک نیز این گونه گفته که این موشک از سامانه های Ins ، Gps ، Glonass ، Tercomو Dsmac استفاده می کند. سامانه INSکه سیستم هدایت اینرسیایی بوده و دو سیستم بعدی اشاره شده نیز مربوط به ماهواره های مکان یابی جهانی هستند. سامانه های ترکام و دی اس ام ای سی نیز در حقیقت از یک خانواده به حساب آمده و بر اساس تطابق تصاویر تهیه شده از مسیر مورد نظر با کامپیوتر داخل موشک، به جهت یابی و یافتن مسیر صحیح کمک می کند که این سیستم های ناوبری به طور معمول در اکثر موشک های کروز هواپرتاب در دنیا از جمله مدل های اشاره شده در بالا نیز به کار می رود.

هواپیمای سوخو ۲۲ به عنوان یک پرنده ضربتی با سابقه اما همچنان کارآمد، به نظر حداقل می تواند یک تیر از این موشک ها را در هر پرواز حمل کرده و بدون نگرانی از وارد شدن به حریم گشتی های هوایی یا سامانه های پدافند هوایی دشمن اقدام به شلیک موشک مورد نظر کند. هنوز تصویر یا جزییات بیشتری از این موشک کروز هوا پرتاب منتشر نشده اما با توجه به اعلام آن توسط فرماندهان ارشد سپاه، به نظر می رسد کارهای مربوط به تست آن در حال انجام بوده و به زودی شاهد رونمایی از جدیدترین سلاح هواپرتاب ساخت ایران خواهیم بود.

با ورود به خدمت این موشک به زنجیره موشکی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران تبدیل بهچهارمین کشور جهان با توانایی تولید موشک های کروز هواپرتاب با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر می‌شود که تاثیر بسیار بالایی بر روی توانایی بازدارندگی کشور داشته و سپاه در این زمینه بالاتر از کشورهای صاحب فناوری و مهم نظامی در دنیا همچون انگلیس، فرانسه و هند خواهد ایستاد.

انتهای پیام/

منبع:مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.