اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اسرار جنگ ۳۳روزه | معجزه حزب‌الله در بیمارستان بعلبک/ عملیات یگان‌های ویژه صهیونیستی‌ برای دستگیری یک پزشک

  • کد خبر : 15982
  • 13 مرداد 1397 - 11:19
اسرار جنگ ۳۳روزه | معجزه حزب‌الله در بیمارستان بعلبک/ عملیات یگان‌های ویژه صهیونیستی‌ برای دستگیری یک پزشک

موساد تصور می‌کرد که پزشک ایرانی معالج سرهنگ اسیر دشمن همچنان در بعلبک است، لذا تلاش کرد عملیاتی ویژه برای بازداشت وی و نجات دو نظامی اسیر خود انجام دهد. به گزارش اخبار جهادی، مرور خاطرات جنگ ۳۳روزه رژیم صهیونیستی ضد حزب‌الله لبنان تنها به‌ معنی تکرار خاطرات زیبای تاریخی نیست، بلکه زنده نگه داشتن […]

موساد تصور می‌کرد که پزشک ایرانی معالج سرهنگ اسیر دشمن همچنان در بعلبک است، لذا تلاش کرد عملیاتی ویژه برای بازداشت وی و نجات دو نظامی اسیر خود انجام دهد.

به گزارش اخبار جهادی، مرور خاطرات جنگ ۳۳روزه رژیم صهیونیستی ضد حزب‌الله لبنان تنها به‌ معنی تکرار خاطرات زیبای تاریخی نیست، بلکه زنده نگه داشتن یکی از نقاط عطف عملکرد و تأثیرگذاری مقاومت در لبنان است که همچنان پیامدهای خود را در منطقه دارد و بخشی جدایی‌ناپذیر از موازنه قدرت بازدارنده در برابر دشمن صهیونیستی است. این جنگ باعث شد اسرائیل محدودیت قدرت و توان خود برای استفاده از ابزار نظامی را بشناسد.

آنچه در این مجموعه مطالب مورد بررسی قرار می‌گیرد، یادداشت های علی شهاب تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه است که در پایگاه خبری شبکه ماهواره‌ای المیادین به‌مناسبت سالروز جنگ ۳۳روزه منتشر شده است.

سرتیپ طال روسو فرماندهی بود که در طول جنگ به‌عنوان مسئول عملیات ویژه ارتش رژیم صهیونیستی انتخاب شد. وی برای اجرای عملیات نظامی گسترده در عمق اراضی لبنان تصمیم قاطع داشت. ژنرال رونین به‌عنوان یکی از افسران باتجربه شعبه اطلاعات نظامی بخش اطلاعاتی عملیات ویژه نیز در این شور و علاقه با روسو توافق نظر داشت.

اطمینان بالایی که به فرماندهی عملیات ویژه و کادر عملیاتی آنها وجود داشت، سبب شده بود مقامات سیاسی اسرائیل برای تحقق دستاورد نظامی تاریخی روی آنها حساب باز کنند.

در روز ۱۸ جولای ۲۰۰۶ و بعد از شکست عملیات هوایی در از بین بردن قدرت بازدارندگی حزب‌الله و پرتاب موشک‌های این حزب به‌سمت شمال و مرکز سرزمین‌های اشغالی، ژنرال رونین به ستاد ارتش اسرائیل پیشنهاد کرد عملیات ویژه‌ای در قلب بیروت انجام شود که به‌موجب آن صدها نفر از نظامیان یگان‌های ویژه نظیر سیرت متکال و شلداغ در نقاط مشخصی از قلب بیروت هلی‌برن شوند و در موقعیت‌های خاصی مستقر شوند و عملیات حملات غافلگیرکننده‌ای را ضد اهداف حزب‌الله انجام دهند.

هدف اساسی که برای این عملیات ترسیم شده بود نشان دادن چهره اسرائیل و ارتش آن به‌عنوان یک چهره پیروز بود، این موضوع به‌علت ویژگی بیروت بود که نماد خاصی میان عناصر حزب‌الله داشت. این شهر پایتخت لبنان است و علاوه بر این ضاحیه جنوبی آن نیز وزنه معنوی و مادی بزرگی برای حزب‌الله به‌شمار می‌رود. دان حالوتس رئیس ستاد ارتش اسرائیل اما با این دیدگاه مخالف بود و ریسک این عملیات را بسیار بالا می‌دانست و از مقامات فرماندهی عملیات ویژه خواست تا طرح دیگری را بررسی کنند.

طال روسو به‌همراه تیمش به‌دنبال بررسی گزینه‌های موجود برآمدند تا اینکه اطلاعاتی به دست آنها رسید که این رویکرد را تقویت کرد. موساد متوجه شد که پزشک ایرانی که سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی احتمال می‌داد پزشک معالج سرهنگ الحنان تننباوم نظامی اسرائیل به‌اسارت درآمده توسط حزب‌الله در سال ۲۰۰۰ بوده، همچنان در بعلبک است. او در بیمارستان دار الحکمه کار می‌کرد، به این ترتیب این ارزیابی به‌وجود آمد که احتمالاً وی پزشک معالج ریگیف و گولدفاسر نظامیان به‌اسارت گرفته‌شده اسرائیل نیز است.

ایهود اولمرت نخست وزیر و عمیر پرتص وزیر جنگ رژیم صهیونیستی حساب ویژه‌ای روی این عملیات باز کردند. آنها این عملیات را شبیه عملیات انتبه می‌دانستند که در نتیجه آن نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی موفق به آزادی اسرای اسرائیلی شدند.

این عملیات در نهایت به‌تصویب رسید و همه منتظر اعلام نتایج آن بودند. اندکی قبل از پرواز بالگردهای حامل نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی از یگان های سیرت متکال و شلداغ، اطلاعاتی به دست آمد که نشان می‌داد پزشک ایرانی مفقود شده و دیگر در بعلبک نیست.

این اطلاعات از ترس اینکه دستور توقف عملیات صادر نشود، به اولمرت ابلاغ نشد. روسو و رونین این عملیات را دستاورد بزرگی می‌دانستند. آنها معتقد بودند که شهر بعلبک مانند جبهه داخلی لجستیک حزب‌الله است. به‌تعبیر رونین، هلی‌برن گسترده نیروها در این شهر برای انجام عملیات غافلگیرکننده می‌تواند تأثیر گسترده‌ای بر افکار عمومی حزب‌الله داشته باشد.

در شب اول آگوست، بالگردهای یسعور که حامل حدود ۲۰۰ نظامی از یگان های ویژه رژیم صهیونیستی بودند، برای اجرای این عملیات به آسمان برخاستند. این عملیات مختصر و مفید نام گرفته بود و قرار بود نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی را در منطقه‌ای نزدیک به بیمارستان دار الحکمه که حزب‌الله لبنان چند روز پیش آن را تخلیه کرده بود، هلی‌برن کنند.

نظامیان رژیم صهیونیستی به طبقات مختلف این بیمارستان یورش بردند. آنها همچنین به برخی منازلی که تصور می‌کردند مراکز حزب‌الله لبنان است، حمله کردند، اما تمام این مناطق خالی بودند. آنها در مسیر بازگشت به محل فرود بالگردها بودند تا آماده پرواز و بازگشت به داخل سرزمین‌های اشغالی شوند. آنها همچنین در مسیر بازگشت تعدادی از غیرنظامیان لبنانی از جمله یک جوان ۱۶ساله چوپان را ربودند.

در تمام ساعات عملیات تنش و التهاب در اتاق فرماندهی تل‌آویو موج می‌زد و حتی افراد کم‌تجربه نظیر پرتص نیز از حجم بالای ریسک این عملیات آگاه بودند. مائیر داگان رئیس وقت سرویس جاسوسی موساد این عملیات را در یک جمله توصیف می‌کند: معجزه بزرگی اتفاق افتاد، چرا که عناصر حزب‌الله منتظر ما نبودند.

ادامه دارد… .

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=15982

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.