اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش |از ادعای کُردها تا انکار ترکمن‌ها؛ ماجرای تشکیل نیروی نظامی حزبی در کرکوک چیست؟

  • کد خبر : 15708
  • 31 تیر 1397 - 11:54
گزارش |از ادعای کُردها تا انکار ترکمن‌ها؛ ماجرای تشکیل نیروی نظامی حزبی در کرکوک چیست؟

یک عضو اتحادیه میهنی کردستان، جبهه ترکمانی را در کرکوک متهم کرده است که با همکاری ترکیه نیروی نظامی تشکیل داده و به اشکال گوناگون در این شهر مستقر شده‌اند، موضوعی که از سوی یک عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمانی تکذیب شده است. به گزارش اخبار جهادی، با حاکمیت مجدد دولت مرکزی عراق در شهر کرکوک […]

یک عضو اتحادیه میهنی کردستان، جبهه ترکمانی را در کرکوک متهم کرده است که با همکاری ترکیه نیروی نظامی تشکیل داده و به اشکال گوناگون در این شهر مستقر شده‌اند، موضوعی که از سوی یک عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمانی تکذیب شده است.

به گزارش اخبار جهادی، با حاکمیت مجدد دولت مرکزی عراق در شهر کرکوک و عقب نشینی نیروهای حزبی اقلیم کردستان از این شهر، روند تحولات به گونه ای بوده است که جریان های کردی همیشه با دیده منفی به کرکوک و اقدامات اداره محلی کنونی آن نگریسته اند. تحریم انتخابات پارلمانی عراق در شهر کرکوک از سوی حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و استفاده آنها از تعابیری همچون اشغال کرکوک از سوی نیروهای عراقی، بزرگنمایی تحرکات پس مانده های داعش در مناطقی از این استان، متهم کردن اداره محلی کرکوک به برخورد تبعیض آمیز با کردها و تحرکات مشترک با آمریکایی ها با هدف بازگشت نیروهای پیشمرگ به این شهر مورد منازعه از سری اقداماتی بوده است که بارها در رسانه های کردی به آن پرداخته شده است.

در تازه ترین مورد فضاسازی های جریان های کردی علیه دیگر قومیت های کرکوک اعلام شده است که ترکمن ها نیروی نظامی آموزش دیده خود را با همکاری ترکیه تشکیل داده و این نیروها هم اکنون در این شهر مستقر شده اند.

موضوع چیست؟

شوان داودی از اعضای دوره سوم پارلمان عراق از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که نیروی ۵۰۰ نفری از ترکمن های کرکوک از راه ابراهیم خلیل به ترکیه رفته و پس از طی آموزش های نظامی لازم به کرکوک بازگشته و در پوشش محافظین مقرهای حزبی استخدام شده اند. وی حتی حقوق ماهیانه این افراد را ۴۰۰ الی ۷۰۰ دلار اعلام کرد.

این عضو اتحادیه میهنی با تاکید بر اطلاعات خود در این زمینه گفت: اسناد سازماندهی و تشکیل نیروی نظامی ترکمن ها موجود است و اتحادیه میهنی کردستان حتی تصاویر انتقال این نیروها به ترکیه و آموزش های صورت گرفته را هم در اختیار دارد.

داودی ادعا کرده است که ترکمن ها در تلاش هستند نیروهای آموزش دیده خود را در چارچوب نیروهای حشد شعبی جای دهند، اما تاکنون تلاش های آنان موفقیت آمیز نبوده است.

این نماینده سابق کرکوک در پارلمان عراق با انتقاد از عملکرد ترکیه در ارتباط با این کشور گفته است که ترک ها پیشتر در موصل هم چنین نیرویی را برای اثیل النجیفی استاندار سابق نینوا تشکیل داده بودند.

ادعای مشابه فرمانده نظامی کردها

همزمان با اظهارات نماینده سابق کرکوک در پارلمان عراق در خصوص تشکیل نیروی نظامی ترکمن ها، سرهنگ سرحد قادر فرمانده پیشین پلیس کرکوک که پس از حوادث ۱۶ اکتبر سال گذشته در اربیل به سر می برد گفته است که چنین نیرویی از قبل هم در کرکوک وجود داشته است و شمار آنها هم ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر تخمین زده می شود.

وی گفته است که نیروهای ترکمن به عنوان بخشی از نیروهای نظامی اهل سنت با هدف سازماندهی در چارچوب نیروهای حشد شعبی فعالیت خود را تحت فرماندهی شخصی به نام تورهان عبدالرحمان آغاز کرده اند که فرد مذکور به دلیل استقبال از نخست وزیر اسبق ترکیه در سفر به کرکوک از سوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق پیشتر برکنار شده بود.

ترکمن ها وجود چنین نیرویی را انکار می کنند

اما ترکمن ها هم در برابر ادعای کردها در مقام دفاع از خود برآمده و تشکیل هر گونه نیروی نظامی را به شدت رد کرده اند. آیدن معروف عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمانی در واکنش به اظهارات شوان داودی به رادیو کردی نوا گفته است: جبهه ترکمانی نیازی به وجود نیروی نظامی ندارد و طرح چنین مباحثی تنها با هدف فشار سیاسی و با نتایج انتخابات برگزار شده پارلمانی عراق در ارتباط است.

البته وی گفته است که پیشتر درخواست هایی با هدف تشکیل نیروی نظامی حافظ ترکمن ها در کرکوک به دولت مرکزی عراق ارائه شده است، اما در مقطع کنونی نیازی به این نیرو احساس نمی شود و تنها راه حل مشکلات را در مذاکره و گفتگو می دانیم.

کرکوک شهری حساس با قومیت های متعدد در جغرافیای عراق، نیازمند تفاهم و اراده مشترک برای عبور از مشکلات و مقابله با هر گونه تحرکات تروریستی است و طرح چنین مباحثی در راستای خدمت به ساکنین این شهر نخواهد بود، لذا این امیدواری وجود دارد که با تشکیل کابینه جدید و تاکید مرجعیت عالی بر ارائه خدمات رسانی به مردم عراق، کرکوک با برخورداری از منابع زیرزمینی فراوان بتواند امنیت و رفاه بیشتری را به خود ببیند.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=15708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.