اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

لیبی ۷ سال پس از سقوط معمر قذافی؛ نگاهی بر مناطق تحت تسلط گروه‌های سیاسی در لیبی + نقشه میدانی و تصاویر

  • کد خبر : 14494
  • 07 اردیبهشت 1397 - 19:43
لیبی ۷ سال پس از سقوط معمر قذافی؛ نگاهی بر مناطق تحت تسلط گروه‌های سیاسی در لیبی + نقشه میدانی و تصاویر

سال ۲۰۱۱ گروه های سیاسی و البته مسلح که به انقلابیون معروف شده بودند با پشتیبانی هوایی ناتو خود را به پایتخت لیبی رساندند و حکومت معمر قذافی را در شهر طرابلس سرنگون کردند… به گزارش اخبار جهادی، ۷ سال از سقوط حکومت معمر قذافی می گذرد و خلأ قدرت واحد متکی به رای مردم همچنان در لیبی خود نمایی […]

سال ۲۰۱۱ گروه های سیاسی و البته مسلح که به انقلابیون معروف شده بودند با پشتیبانی هوایی ناتو خود را به پایتخت لیبی رساندند و حکومت معمر قذافی را در شهر طرابلس سرنگون کردند…

به گزارش اخبار جهادی، ۷ سال از سقوط حکومت معمر قذافی می گذرد و خلأ قدرت واحد متکی به رای مردم همچنان در لیبی خود نمایی می کند و گروه های مختلف سیاسی با تکیه بر قدرت نظامی برای افزایش مناطق تحت کنترل تلاش می کنند.

سال ۲۰۱۱ گروه های سیاسی و البته مسلح که به انقلابیون معروف شده بودند با پشتیبانی هوایی ناتو خود را به پایتخت لیبی رساندند و حکومت معمر قذافی را در شهر طرابلس سرنگون کردند و از تغییر واقعی به نفع مردم سخن به میان آوردند.

نقشه میدانی لیبی – سال ۹۶

اما پس از مدتی کوتاه این وعده ها با نبرد سیاسی و نظامی جریان های مختلف برای کسب قدرت به تاریخ پیوست و ماهیت این گروه های سیاسی برای افکار عمومی لیبی و جهان بیشتر روشن شد.

پس از ۴ سال اختلاف و دخالت برخی کشورهای غربی که نتیجه آن فقط هرج و مرج گسترده در لیبی بود در نهایت گروه های سیاسی لیبرال در جریان ائتلاف با گروه های دیگر توانستند جریان های نزدیک به اخوان المسلمین را در رقابت سیاسی در پایتخت شکست دهند و قدرت را در مجلس در دست گیرند.

با پیروزی جریان لیبرال در پایتخت، جریان های اسلامگرای اخوان المسلمین دولت محلی خود را منحل کردند و از پیوستن به دولت وفاق محلی خبر دادند تا زمینه برای تثبیت قدرت در تمام کشور فراهم شود اما این اقدام دیرهنگام بود چرا که ژنرال حفتر در شرق و شمال شرق لیبی همه معادلات را ۱۸۰ درجه به سود خود تغییر داد.

 بازگشت خلیفه حفتر به لیبی

جریان ملی گرای تحت رهبری ژنرال حفتر (دولت طبرق) در سال های گذشته جای پای خود را در میدان سیاست محکم کرده و از سویی دیگر با پشتیبانی ویژه دولت مصر و امارت توانسته در عرصه نظامی به پیشروی های گسترده ای دست یابد و خود را به پایتخت نزدیک تر کند.

در ۱۲ ماه گذشته، نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر با عقب راندن نیروهای تحت حمایت دولت وفاق ملی و شبه نظامیان نزدیک به جریان اخوان المسلمین موفق شده اند بخش های وسیعی از شرق و مرکز لیبی را به کنترل خود درآورند.

در حال حاضر، بخش های شرقی، مرکزی و جنوبی استان سرت از کنترل شبه نظامیان تحت حمایت دولت وفاق ملی و جریان اخوان المسلمین خارج شده و نیروهای حفتر استان های «جفاره و سبها» را هم تحت تسلط خود در آورده اند.

بخش شرقی استان «جبل غربی» از جمله منطقه مهم «الشویرف»، بخش شرقی استان «وادی الشاطی» و بخش های وسیعی از استان «وادی الحیاه» به کنترل دولت طبرق درآمده است.

به گزارش اخبار جهادی، نیروهای ژنرال حفتر تاکنون موفق شده اند ۷۵ درصد کل مساحت لیبی را به کنترل خود دربیاورند و فقط مساحتی حدود ۱۳ درصد در کنترل دولت وفاق ملی و شبه نظامیان جریان اخوان المسلیمن است که به دولت های ترکیه، قطر و آمریکا نزدیک هستند.

قبایل در جنوب غرب لیبی (قبیله طوارق) که در زمان معمر قذایی تحت فشار بودند در سال های گذشته تا حدود توانسته اند قدرت خود را بازیابی کنند و در مقطع فعلی مساحت مناطق تحت کنترل خود را به ۱۲ درصد افزایش داده اند و استان «غات» مهم ترین پایگاه آنان به شمار می آید و البته سابق درگیری با گروه های تروریستی را در کارنامه خود دارند.

گروه تروریستی داعش هم در سال های گذشته تا حدود توانست در برخی از شهرهای لیبی از جمله «سرت» قدرت نمایی کند اما به تدریج توان خود را با واکنش نیروهای ژنرال حفتر و نیروهای محلی از دست دادند.

سایر گروه های تروریستی (القاعده) اگر چه مناطق قابل توجه ای را در اشغال ندارند اما تجربه ثابت کرده آنان با حمایت های کشورهای غربی این پتانسل را دارند که به دردسری بزرگ برای لیبی تبدیل شوند.

در سال های گذشته هرج و مرج در لیبی به اوج رسیده و اگر چه نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر برای بازگشت ثبات تلاش می کنند اما دولت های غربی همچنان در مسیر تجزیه این کشور گام بر می دارند و  وجود صدها گروه شبه نظامی می تواند این روند مخرب را سرعت ببخشد.

نقشه میدانی لیبی – سال ۹۷

به گزارش اخبار جهادی، لیبی با منابع عظیم انرژی و موقیت راهبردی در دههای گذشته همواره در تیر راس کشورهای توسعه یافته غربی بود و در نهایت با کنار زدن قذافی راه برای چپاول ثروت های ملی این کشور باز شد و در مقطع فعلی رقابت سنگینی در میان دولت های غربی برای غارت ثروت لیبی در جریان است.

انتهای پیام/

منبع:مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=14494

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.