اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

در عفرین چه می‌گذرد؟

  • کد خبر : 13724
  • 07 بهمن 1396 - 13:54
در عفرین چه می‌گذرد؟

در پی بی پاسخ ماندن درخواست کمک کُردها از سوی آمریکا، آنان دست به دامان دولت و ارتش سوریه شده تا در برابر حملات ترکیه از آنان و مرزهای سوریه دفاع کنند. به گزارش اخبار جهادی،عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در تشریح تازه ترین تحولات عفرین نوشت: پس از اینکه درخواست های پی در پی […]

در پی بی پاسخ ماندن درخواست کمک کُردها از سوی آمریکا، آنان دست به دامان دولت و ارتش سوریه شده تا در برابر حملات ترکیه از آنان و مرزهای سوریه دفاع کنند.

به گزارش اخبار جهادی،عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در تشریح تازه ترین تحولات عفرین نوشت: پس از اینکه درخواست های پی در پی فرماندهان یگان های دفاعی کُرد در عفرین از آمریکا بی پاسخ ماند، آنان در یک بیانیه رسمی دست به دامان دولت بشار اسد و نیروهای ارتش این کشور شده و درخواست کمک کرده و ضرورت دخالت آنان در شهر عفرین و حمایت از مرزهای آن و اهالی این شهر در برابر حملات اشغالگرانه ترکیه را خواستار شدند.

بیانیه درخواست کمک کُرده از دولت و ارتش سوریه

در این بیانیه تاکید شده است عفرین جزء جدایی ناپذیر از سوریه است که اکنون هدف تجاوز شدید قرار گرفته است به گونه ای که حاکمیت اراضی سوریه و جان مردم این شهر در خطر است.

این لحن کُردها که به گوش بشار اسد و اعضای دولت او غریب وناآشنا است، تا این لحظه پاسخی از سوی  دمشق دیافت نکرده است.

سابقه مخالت کُردها با حاکمیت سوریه

نکته قابل توجه اینکه اتحادیه دموکراتیک کُردها که با استفاده از نیروهای دفاع مردمی کُرد دو شهر عفرین و منبج و حومه آن را تحت کنترل خود در آوردند، در طول شش سال گذشته به طور مستقل از دمشق عمل کردند و به هیچ وجه حاکمیت سوریه بر این دو شهر واقع در شمال سوریه را به رسمیت نشناختند و از این فراتر اینکه پیشنهاد روسیه مبنی بر ورود نیروهای ارتش سوریه به منبج و عفرین برای جلوگیری از هرگونه حمله ترکیه را رد کردند و ترجیح دادند به حمایت متحد آمریکایی پشتگرم باشند.

در این میان عرب های سوریه نیز از این تعامل کُردها شکایت دارند که آنان اجازه ورود عرب ها به عفرین و منبج را نمی دهند مگر اینکه از قبل مجوز دریافت کرده و ضامن داشته باشند و علاوه بر این باید برای ورود به این منطقه عوارض سنگینی پرداخت کنند.

مشارکت کُردها در نقشه آمریکا برای تقسیم سوریه

این در حالی است که دولت سوریه با کُردها تعامل خوبی داشت و پیش از آغاز بحران سوریه و در جریان آن بیش از ۳۰۰ هزار کُرد  ترکیه در فاصله چند هفته تابعیت سوری گرفتند و از ترکیه گریخته و در سوریه سکونت یافتند و در آنجا به دور از فشارها و خطرات طایفه ای و نژادی از زندگی خوبی برخوردار شدند با اینهمه به عقیده بسیاری از مسئولان دولت سوریه ، کُردها از پشت به آنان خنجر زدند و در طرح های آمریکا برای تقسیم سوریه سهیم شدند.

حضور اردوغان با لباس نظامی در نقطه مرزی با سوریه

در این میان رجب طیب اردوغان برای نخستین بار در طول ۱۴ سال گذشته با به تن داشتن لباس نظامی به سرکشی از نیروهای کشورش در نقطه مرزی رفته و اظهار داشت هدف نابودی تروریسم و اسکان مجدد سه و نیم میلیون پناهنده سوری در منطقه حائل است که اداره آن را به ارتش آزاد سوریه واگذار می کند نه ارتش سوریه.

اما ارتش آزاد سوریه متشکل از دهها گروه و یگان های مسلح مخالف دولت بشار اسد است و از آنکارا دستور می گیرد بنابراین باید پرسید آیا این اقدام ترکیه قانونی است و چنانچه ارتش سوریه در صدد پیشروی به سمت عفرین برآید، آیا ا رتش آزاد به تنهایی می تواند به مقابله با آن اقدام کند ؟

سوال دیگر اینکه اگر اردوغان در صدد تشکیل یک موجودیتی است که بیشتر ساکنان آن را عرب های مهاجر سوریه تشکیل داده و و ارتش آزاد مسولیت تامین حمایت و امنیت آنان را برعهده داشته باشد و به این ترتیب کُردها به اقلیت کوچکی تبدیل شوند، واکنش روسیه و سوریه چه خواهد بود؟

نکته دیگر اینکه آنچه اردوغان را به خشم آورده است، وجود مقادیر زیادی سلاح جدید آمریکایی  است که برای نیروهای دموکراتیک سوریه ارسال شده و در اختیار حزب کارگران کردستان قرار گرفته است و به همین دلیل می توان متوجه شد که چرا وی اظهار داشت اگر لازم باشد در داخل کردستان عراق دست به دخالت نظامی می زند به گونه ای که منطقه مرزی سوریه و ترکیه از تروریسم پاکسازی شود.

اعتماد به آمریکا و اسرائیل، کُردها را گرفتار کرد

به هرحال بار دیگر تکرار می کنیم که مشکل کُردها اعتماد به آمریکا و اسرائیل است که از آنان به عنوان برگ برنده برای تسویه حساب با کشورهای منطقه مانند ترکیه، ایران ، سوریه و عراق بهره برداری کردند زیرا اگر کُردها در عفرین و منبج با ورد نیروهای ارتش سوریه و نه نیروهای آمریکایی ها موافقت می کردند چه بسا اکنون با حملات ترکیه روبه رو نمی شدند و برای مقابله با آنان تنها نمی ماندند.

حساسیت انتخابات آینده برای اردوغان

در این میان اردوغان به خوبی می داند که  انتخابات زود هنگام حتما سال آینده برگزار می شود و مهم ترین مشکل او و حزبش حضور سه و نیم میلیون پناهنده سوری است از همین رو وی برای رهایی از این مشکل که حساسیت تعداد زیادی از ملت ترکیه را برانگیخته است، چاره ای جز پیدا کردن راه حل های سریع ندارد تا جلوی شکست در این انتخابات را بگیرد.

با این توضیحات اردوغان دو راه دارد:

اول: سرعت بخشیدن به سقوط دولت سوریه و بازگشت مهاجران سوری به کشورشان

دوم: اسکان مهاجران سوری در مناطق امن در داخل سوریه که در این صورت عفرین می تواند یکی از این مناطق باشد.

احتمال جنگ فرسایشی طولانی مدت برای ترکیه

در این خصوص باید گفت که سقوط دولت بشار اسد محال است اما اسکان مجدد این مهاجران در داخل خاک سوریه فقط با موافقت دولت و ارتش این کشور امکان پذیر است در غیر این صورت ترکیه به دام جنگ فرسایشی می افتد که به درازا خواهد کشید.

با این توضیحات باید گفت، اکنون معامله بر سر عفرین در مقابل ادلب نیست بلکه هر دو شهر باید به مسئولان سوری بازگردانده شوند و در مقابل کُردهای سوریه نیز به همان شرایط هفت سال پیش بازگردند یعنی زندگی تحت حاکمیت نظام حاکم سوریه و وکاهش درخواست های جدایی طلبانه همانطور که در کردستان عراق انجام گرفت.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=13724

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.