اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ابو مصطفی چرا در صفحه تلویزیون ظاهر شد؟

  • کد خبر : 11307
  • 23 شهریور 1396 - 10:26
ابو مصطفی چرا در صفحه تلویزیون ظاهر شد؟

شاید اولین حضور مستقیم یکی از فرماندهان نظامی حزب‌الله در یک شبکه تلویزیونی غافلگیر کننده باشد، اما غافلگیری بیشتر زمانی رخ می‌دهد که متوجه شویم این تصمیم را شخص سید حسن نصرالله گرفته است. به گزارش اخبار جهادی پایگاه خبری العهد لبنان در مقاله‌ای به بررسی موضع‌گیری معروف سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان […]

شاید اولین حضور مستقیم یکی از فرماندهان نظامی حزب‌الله در یک شبکه تلویزیونی غافلگیر کننده باشد، اما غافلگیری بیشتر زمانی رخ می‌دهد که متوجه شویم این تصمیم را شخص سید حسن نصرالله گرفته است.

به گزارش اخبار جهادی پایگاه خبری العهد لبنان در مقاله‌ای به بررسی موضع‌گیری معروف سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان مبنی بر اینکه ” هرجا که لازم باشد حضور خواهیم داشت” پرداخت و تأکید کرد که این موضع‌گیری ابعاد و معانی متعددی دارد که گرچه در ظاهر به عبارتی ساده و مختصر آمده ، اما استراتژی وسیع و عمیق در تاریخ و جغرافیا و عرصه میدانی و اهداف خود دارد.

طبعاً حضور عناصر کادر و رهبران و مبارزان حزب‌الله در بسیاری از مواضع در داخل سوریه و جبهه‌هایی که ارتش عربی سوریه در برابر گروه‌های تروریستی و حامیان آنها از میان کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارند ، موضوع تازه ای نیست. حضور این نیروها معمولاً موثر و ملموس بوده و شاخص های زیادی دارد. چه بسا روشن ترین این شاخص ها شهدایی باشد که در این مواضع دفاعی و هجومی به شهادت رسیده‌اند و فرماندهان حزب‌الله به صورت مستقیم و علنی و واضح آنها را تشییع می‌کنند.

اما چیزی که اخیراً به صورت قابل توجه نمود داشت ، با حضور فرمانده میدانی یگان‌های حزب‌الله و مسئول عملیاتی این حزب در دیر الزور یعنی حاج ابو مصطفی بود. او اظهاراتی را بعد از رفع محاصره شهر دیرالزور و فرودگاه آن، در گفتگوی مستقیم با شبکه المیادین انجام داد که در آن به بررسی برخی مسائل اساسی و مهم پرداخت که می‌توان آنها را بخشی از استراتژی و اهداف حزب‌الله در سوریه، نه تنها در جنگ دفاع از دیرالزور بلکه در دوره محاصره این منطقه به دست داعش دانست که در سه سال پیش ادامه داشته است.

حضور حاج ابو مصطفی و ابعاد و معانی شعار سید حسن نصرالله را می توان در موارد زیر بر شمرد:‌

در ابعاد معنوی:

پیام این اقدام اذعان به حضور نظامی و میدانی و عملیاتی کامل حزب‌الله در داخل سوریه بدون ترس و خجالت یا سختی است. این در حالی است که هجمه گسترده‌ای در ابعاد داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی ضد این حضور نظامی وجود دارد. بسیاری از منتقدان و مخالفان حزب‌الله ، حضور نظامی این حزب در سوریه را به عنوان دستاویز یا فرصتی برای حمله سیاسی و دیپلماتیک خشن ضد آن دانسته و این اقدام را مخالف قوانین بین‌المللی قلمداد می کنند. گویا که حضور نظامی و منطقه‌ای گسترده در ابعاد امنیتی و تروریستی در داحل سوریه و دست داشتن این جریان ها در ایجاد جنگ جهانی ضد سوریه از مشروعیت بین‌المللی یا پوشش قانونی سازمان ملل متحد برخوردار است.

ابعاد نظامی و میدانی:

“هرجا که لازم باشد حضور خواهیم داشت”، در عرصه نظامی و میدانی به این معنی است که یگان‌های حزب‌الله لبنان در هر جایی که این حزب ضرورت و نیاز ببیند ، حضور نظامی و میدانی خواهد داشت. در گذشته حملات تروریستی مورد حمایت کشورهای منطقه‌ای و جهانی در اطراف دمشق پایتخت سوریه و حومه های متصل به آن مطرح بود، و ثبات و پایداری این منطقه را تهدید می کرد، ‌اما یگان های حزب الله به عنوان پشتوانه قوی دولت و ارتش عربی سوریه در این مناطق وارد عمل شدند.

در القصیر و قلمون یگان‌های حزب‌الله وارد جنگ پیش دستانه در دفاع از لبنان و وحدت سوریه شدند. این یگان ها با خون خود خط حمایت و امنیت و  آرامش در لبنان را برای تمامی حامیان و منتقدان حزب الله ترسیم کردند. هنگامی که شهر حلب در محاصره بود و مردم و اقتصاد و تاریخ و جامعه آن از سوی گروه‌های تروریستی تهدید می‌شد ، حزب‌الله آماده بود و خون خود را در ورودی های جنوبی و شمالی این شهر و خیابان های آن و تنها شریان آن بین اثریا و خناصر روی زمین ریخت. هنگامی که شهرهای نبل و الزهرا محاصره شده و تنها نقطه اتکای دولت در مرزهای ترکیه در معرض تهدید قرار داشت ، قهرمانان حزب‌الله در کنار قهرمانان ارتش ملی سوریه وارد عمل شدند. همین افراد امروز مردم فوعه و کفریا در اسطوره دفاعی خودشان کمک می کنند.

در درعا درگیری‌های خونین برای از بین ‌بردن تسلط دولت در این استان استراتژیک جنوبی دنبال می‌شد، اما یگان‌های حزب‌الله ، در آن جایی که لازم بود حضور داشتند و به حمایت و پشتیبانی از ارتش پرداختند. در قنیطره و الحضر و شهر البعث یگان‌های حزب‌الله دوشادوش ارتش عربی سوریه و در کنار مردم این روستاهای مقاوم ایستادگی کردند. در دیر الزور حاج‌ ابو مصطفی نسبت به پیروزی مطمئن بود و حزب الله در کنار قهرمانان ارتش عربی سوریه و اهالی این شهر از آن و فرودگاه نظامی آن در یکی از سخت‌ترین و خطرناک‌ترین درگیری‌ها حمایت کرده و این پیروزی استراتژیک را رقم زدند.

ابعاد استراتژیک:

در ابعاد استراتژیک بررسی این شعار واقعیت‌ها و اطلاعات زیادی در رابطه با آن مشخص می‌کند. یکی از این موارد بر اهمیت پایداری در حلب بعد از پایداری در نواحی مختلف حومه دمشق و تاثیر آن بر روند وحدت دولت و مؤسسات آن است. این موضوع خود را در اهمیت بازگشت ارتش و دولت به دیرالزور نشان می دهد که خاستگاه اساسی مبارزه با تروریسم است. مبنای اساسی و میدانی این موضوع را می‌توان در تکمیل آزادسازی کامل جغرافیایی سوریه و تکمیل نقاط ارتباطی محور مقاومت از ایران گرفته تا عراق و سوریه و لبنان دانست.

در پایان باید گفت شاید برخی ها هنوز آثار و معانی این شعار را درک نکنند یا برخی در نتیجه کینه و نفرت یا جهالت و ضعف بصیرت، چشم‌های خود را به روی آن ببندند. اما تاریخ قطعا این موضوع را در ذهن خواهد سپرد که گروهی فهم و احساس و اراده و عزم مبارزه را پیدا کردند و وارد میدان شده و پیروز این عرصه شدند، چرا که در هر جایی که لازم بود، حاضر شدند.

علی شهاب تحلیلگر مسائل منطقه‌ای نیز در بخشی از مقاله ای که به همین مناسبت نوشت، به بیان جزئیات حوادث مربوط به پخش بی سابقه چهره فرمانده نظامی حزب الله در بخش اخبار شبانگاهی روز ۹ سپتامبر اشاره کرده و نوشت: مقدمات پخش اخبار به شکل کاملاً طبیعی در آن شب انجام شده بود و محورهای منطقه‌ای و بین‌المللی خبرها نیز مشخص شده بود.

دو ساعت قبل از آغاز پخش اخبار شبانگاهی ، غسان بن جدو رئیس شورای اداری شبکه با تحریریه خبر تماس گرفت و گفت که تصمیمی استثنایی از سوی محور مقاومت اتخاذ شده مبنی بر اینکه به صورت مستقیم تصویر فرمانده میدانی خود در شهر دیرالزور را نشان دهد.

طبعا تحریریه خبر در هر شبکه ماهواره‌ای یک روند کاری مستمر و سخت است ، چه برسد به اینکه پای شبکه ای با حجم المیادین با تمرکز بالای اخبار و موضوعات مطرح شده در میان باشد. بعد از اعلام این موضوع بلافاصله ساختار اخبار شبانگاهی به صورت کامل از برنامه اصلی گرفته تا گزارش‌ها و اسامی میهمانان پیشنهادی تغییر کرد.

بن جدو با شور و حماسه معمول خود این روند را مدیریت می‌کند. او در ابتدا تأکید کرد که مهمانان باید افراد سوری و لبنانی و عراقی و روسی و فلسطینی باشند تا پوششی فراگیر نسبت به اخبار به وجود آید. وی همچنین با حس خبرنگاری بی سابقه خود دستور دارد که این حادثه به عنوان اولین ظهور یکی از فرماندهان میدانی مقاومت در رسانه ها مطرح شود.

ابو مصطفی نیز با چهره‌ای جدی و مقاوم در صحنه ظاهر شد. او با آرامش کامل و کلماتی آسان از اتفاقات سخن گفت و ابعاد گفتمان استراتژیک و بینش مقاومت طی ۳۵ سال را تشریح کرد. شاید تعداد بسیار اندکی از جمله غسان بن جدو اطلاع داشتند که چیزی که باعث پخش مستقیم چهره ابو مصطفی شده، تصمیم شخص سید حسن نصرالله است. اما ابو مصطفی با صراحت لحن خود به عنوان یک فرمانده میدانی همه را غافلگیر کرد و وقتی که خبرنگار المیادین از وی در رابطه با علت حضورش در رسانه سوال کرد ، پاسخ داد که سید حسن نصرالله این موضوع را از وی خواسته است.

این موضوع تاثیر زیادی در میان مردم داشت و این رویکرد را در بین آنها ایجاد کرد که دبیرکل حزب الله تمام نکات ریز و درشت را زیر نظر دارد و این تصمیم قبل از اینکه دشمنان را غافلگیر کند، دوستان وی را غافلگیر کرد.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=11307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.