اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

کُردها و رژیم صهیونیستی؛ اشتراک منافع مقطعی یا راهبردی؟

  • کد خبر : 11236
  • 20 شهریور 1396 - 11:03
کُردها و رژیم صهیونیستی؛ اشتراک منافع مقطعی یا راهبردی؟

تجربه نشان داده کشورهای منطقه دربرهه‌هایی که باچالش جدی روبرو نبوده‌اند، عمده ظرفیت‌هایشان را به آرمان فلسطین معطوف کرده‌اند و از نگاه تل آویو کشورهای منطقه نباید بدون مشغولیت امنیتی و سیاسی رها شوند. به گزارش اخبار جهادی،سیر تحولات منطقه به سویی پیش می‌رود که با کم رنگ شدن خطر داعش در عراق، دو قوم […]

تجربه نشان داده کشورهای منطقه دربرهه‌هایی که باچالش جدی روبرو نبوده‌اند، عمده ظرفیت‌هایشان را به آرمان فلسطین معطوف کرده‌اند و از نگاه تل آویو کشورهای منطقه نباید بدون مشغولیت امنیتی و سیاسی رها شوند.

به گزارش اخبار جهادی،سیر تحولات منطقه به سویی پیش می‌رود که با کم رنگ شدن خطر داعش در عراق، دو قوم کرد و یهود به اشتراک منافع رسیده‌اند. علیرغم تفاهم میان کردها و اسرائیلی‌ها بر سر استقلال کردستان که تبدیل به عامل همگرایی میان آنها شده است، اما نباید فراموش کرد که هر کدام از آن دو به این مقوله از نگاه خود و زاویه‌ای متفاوت می‌نگرند.

کردها برای تشکیل کشوری مستقل، پس از ناکامی در جلب همراهی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی، دست همکاری و توسل به سوی کسی دراز کرده‌اند که مشروعیت خود آن هنوز زیر سوال بوده و در هاله‌ای از ابهامات تاریخی و حقوقی است.

تجربه نشان داده است کشورهای منطقه در برهه‌هایی که با چالش جدی روبرو نبوده‌اند، عمده ظرفیت‌های آنها به آرمان فلسطین معطوف می‌شود. از نگاه تل آویو کشورهای منطقه نباید بدون مشغولیت امنیتی و سیاسی رها شوند لذا روزی شاهد ظهور داعش و النصره هستیم و روزی هم با تضعیف آنها شاهد تحرک و تقویت جریان استقلال کردستان. متقابلاً نیز هنگامی که اسرائیل در داخل مرزهای خود با چالشی مواجه نیست، به تقویت فعالیت‌های برون مرزی بویژه در کشورهای بحران زده اعم از سوریه و عراق می‌پردازد و در هر یک از آنها با بهره‌گیری از عواملی که دارای پتانسیل لازم هستند در صدد تحقق اهداف خود بر می‌آید.

اما واقعاً اسرائیل در کردستان بدنبال چیست؟ آیا هدف آن عزت و اعتلای کردهاست؟

تضعیف کشورهای غیر همسو با جریان صهیونیسم، به چالش کشیدن و تهدید امنیت ایران بعنوان دشمن راهبردی اسرائیل، مشغول ساختن هسته‌های مقاومت به بحران‌های منطقه و دور کردن آنان از مرزهای این رژیم را می‌توان عمده‌ترین اهداف اسرائیل از بازی مخفی و حتی علنی در سوریه و عراق دانست.

مقامات رژیم صهیونیستی بخوبی می‌دانند که نیاز اربیل به تل آویو به عنوان یک شریک و همراه منطقه‌ای، نیازی راهبردی و حیاتی در مقطع زمانی کنونی است. کردها نیز با طلایی دانستن شرایط فعلی منطقه برای طرح موضوع استقلال، از آنجایی که تعلق نژادی همچون کشورهای عربی به آرمان سرزمین عربی فلسطین در خود نمی‌بینند و از طرفی دیگر با نگاهی اسلامی به قبله نخست مسلمانان نمی‌نگرند، با رژیمی همراه شده‌اند که به دلیل اختلاف در دنیای اسلام و آسودگی در مرزهای داخلی سرزمین‌های اشغالی، به چالش و اختلافات منطقه دامن می‌زند.

علی ساجد

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=11236

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.