اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

«مروارید فرات»؛ چرا دیرالزور مهم است؟

  • کد خبر : 11150
  • 14 شهریور 1396 - 17:35
«مروارید فرات»؛ چرا دیرالزور مهم است؟

شهر دیرالزور، دروازه شرق سوریه نامیده می‌شود؛ شهری که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت موفق شدند بعد از حدود ۳۸ ماه محاصره داعش بر آن را بشکنند. به گزارش اخبار جهادی، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، امروز سه‌شنبه (پنجم سپتامبر) موفق شدند محاصره سه سال و یک ماه و ۲۱ روزه داعش بر شهر دیرالزور، […]

شهر دیرالزور، دروازه شرق سوریه نامیده می‌شود؛ شهری که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت موفق شدند بعد از حدود ۳۸ ماه محاصره داعش بر آن را بشکنند.

به گزارش اخبار جهادی، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، امروز سه‌شنبه (پنجم سپتامبر) موفق شدند محاصره سه سال و یک ماه و ۲۱ روزه داعش بر شهر دیرالزور، مرکز استان دیرالزور را بشکنند.

بامداد یکشنبه نیروهای ویژه و پیشاهنگ سوریه موفق شده بودند خود را به مقر تیپ ۱۳۷ در غرب شهر برسانند، جایی که نزدیک نقطه تحت محاصره به نیروهای ارتش سوریه بود که در حال پیشروی به سوی شهر بودند.

اهمیت شهر

دیرالزور در شرق سوریه و در جوار رود فرات و در نزدیکی مرزهای عراق واقع شده است. مساحت این استان ۳۳ هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن نیز کمتر از یک میلیون نفر است.

اهمیت این منطقه به سبب مقادیر زیاد ذخایر زیرزمینی نفت و گاز و ایستگاه‌های تجمیع نفت و پمپاژ گاز است. به همین دلیل از آغاز بحران سوریه کشورهای حامی تروریستها چشم طمع به این منطقه دوخته‌اند.

این استان نقطه وصل میان عراق و سایر استانهای سوریه است؛ به گونه ای که نام «مروارید فرات» برای آن انتخاب شده و دروازه شرقی اراضی سوریه به شمار می‌رود.

در صورتی که نیروهای سوریه بتوانند به صورت کامل کنترل این استان را به دست گیرند، امنیت مرزهای مشترک این کشور با عراق تأمین خواهد شد.

در نزدیکی شهر دیرالزور، فرودگاه مهم نظامی دیرالزور واقع شده است که داعش به صورت کامل آن را در ماههای گذشته محاصره کرده و در تلاش است که وارد ان شده و آن را اشغال کند. اکنون با شکسته شدن محاصره بخش شمالی شهر، نگاه‌ها معطوف به فرودگاه و شکستن محاصره داعش از آن است.

فرودگاه دیرالزور تنها گذرگاهی است که این استان را در حال محاصره، به سایر شهرهای سوریه وصل می‌کرد. دیرالزور پس از استان حمص، دومین استان بزرگ سوریه به شمار میرود و ۱۷% از مساحت کل این کشور را به خود اختصاص داده است.

افزون بر این مسئله، این روزها که داعش در حال از دست دادن پایگاه خود در شهر رقه است، دیرالزور آخرین مرکز مهم داعش در کل سوریه است.

البته پس از بیرون رانده شدن داعش از موصل عراق، دیرالزور مهمترین پناهگاه داعشیها شد و در صورتی که این منطقه از اشغال آنان خارج شود، به صورت کامل محاصره می‌شوند.

در خصوص میادین نفتی موجود در دیرالزور میتوان به میدانهای زیر اشاره کرد: الطیانه، التنک، العمر الحفره، کونیکو و الورد.

در واقع دیرالزور ۴۰% از ثروتهای نفتی سوریه و ۳۰% از محصول پنبه سوریه و سایر محصولات زراعی این کشور را تأمین میکرد که به خاطر جنگ بسیار آسیب دیده است.

همین مزایا سبب شد که آمریکا و همپیمانان این کشور در تلاش باشند که مناطقی که از دست داعش در مرزهای مشترک سوریه و عراق آزاد میشد، به دست نیروهای مقاومت نیفتد، ولی واشنگتن توفیقی در این زمینه حاصل نکرد.

پس از اینکه نیروهای کُرد در شهر رقه پیشروی کردند و همچنان به این مسئله ادامه میدهند و موصل نیز از اشغال داعش خارج شد، اهمیت باقی ماندن در دیرالزور برای تروریستهای داعش دو چندان شد.

برخی معتقدند که آزادسازی دیرالزور، احتمال تجزیه سوریه پس از نابودی داعش را که برخی بازیگران به دنبال آن هستند، کاهش می‌دهد.

برخی ناظران نقش آمریکا را که ادعا می‌کند با داعش مبارزه می‌کند، در دیرالزور منفی و مخرب می‌دانند همچنانکه فرمانده نیروهای متحد سوریه امروز با صدور بیانیه ای به این مسئله اعتراض و تأکید کرد که اگر حمایت آمریکا از داعش نبود، عملیات آزادسازی دیرالزور زودتر آغاز می‌شد.

انتهای پیام/

منبع:فارس

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=11150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.