اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

هراس آنکارا از قدرت‌گیری کردها در شمال سوریه/ «اردوغان» فریب خورده است؟!

  • کد خبر : 8373
  • 25 اردیبهشت 1396 - 14:09
هراس آنکارا از قدرت‌گیری کردها در شمال سوریه/ «اردوغان» فریب خورده است؟!

حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق به بهانه مقابله با «پ. ک. ک» درست چند ساعت پس از آن صورت گرفت که خبر رسید آمریکا اولین محموله از تسلیحات خود را از طریق اربیل عراق برای شبه نظامیان کرد سوری موسوم به نیروهای دموکراتیک ارسال کرده است. اردوغان رئیس جمهور ترکیه این روز‌ها خشمگین به نظر […]

حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق به بهانه مقابله با «پ. ک. ک» درست چند ساعت پس از آن صورت گرفت که خبر رسید آمریکا اولین محموله از تسلیحات خود را از طریق اربیل عراق برای شبه نظامیان کرد سوری موسوم به نیروهای دموکراتیک ارسال کرده است.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه این روز‌ها خشمگین به نظر می‌رسد؛ پس از پیروزی پر حرف و حدیث در رفراندوم تغییر قانون اساسی ترکیه که بهای سنگینی برای اردوغان در نوع رابطه با موتلفان اروپایی‌اش داشت، حالا سیاست‌های آمریکا در شما سوریه و بال و پر دادن واشنگتن به کردهای سوری که همپیمان اپوزیسیون مسلح ترکیه هستند، اردوغان حاکم مطلق‌العنان این روزهای سرزمین آناتولی را بیشتر دچار سردرگمی کرده است.

اردوغان خشمگین است، چون احساس می‌کند واشنگتن وی و دولتش را در قضیه سوریه فریفته است و با تکیه بر کردهای سوریه می‌خواهد به ترکیه ضربه بزند؛ این تحلیل «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رای الیوم» است.

خشم و احساس فریب‌خوردگی در اردوغان می‌تواند وی را به انجام رفتار خارج از قاعده، تحریک و تحریض کند؛ حمله اخیر جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق و نقض تمامیت ارضی و حریم هوایی این کشور را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد؛ شنبه شب جنگنده‌های ترکیه برای چندمین بار در ماه‌های اخیر به بهانه مقابله با «پ. ک. ک» بدون مجوز بغداد به استان دهوک واقع در شمال عراق هجوم بردند.
هراس آنکارا از قدرت‌گیری کردها در شمال سوریه / «اردوغان» فریب خورده است؟!

 

حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق به بهانه مقابله با «پ. ک. ک» درست چند ساعت پس از آن صورت گرفت که خبر رسید آمریکا اولین محموله از تسلیحات خود را از طریق اربیل عراق برای شبه نظامیان کرد سوری موسوم به نیروهای دموکراتیک ارسال کرده است.
هراس آنکارا از قدرت‌گیری کردها در شمال سوریه / «اردوغان» فریب خورده است؟!

آنطور که پیش‌تر برنامه‌ریزی شده بود، اردوغان امروز (دوشنبه ۲۵ اردیبهشت) راهی واشنگتن خواهد شد تا با ترامپ پیرامون موضوعات مختلف به تبادل نظر و رایزنی بپردازد؛ علاوه بر بحث استرداد «فتح الله گولن» که آنکارا وی را عامل کودتای ۱۵ ژوئیه می‌داند، مهم‌ترین بحثی که امروز اردوغان در دیدار با ترامپ به طرح آن می‌پردازد، حمایت تسلیحاتی و سیاسی واشنگتن از کردهای مستقر در شمال سوریه خواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه قصد دارد همتای آمریکایی‌اش را نسبت به قطع حمایت از یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه (YPG) متقاعد کند؛ اردوغان و همفکرانش این گروه کرد را شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) می‌دانند و هرگونه یاری رساندن به آن‌ها را تقویت اپوزیسیون مسلح خود قلمداد می‌کنند.
هراس آنکارا از قدرت‌گیری کردها در شمال سوریه / «اردوغان» فریب خورده است؟!

پیشروی‌های میدانی کرد‌ها در شمال سوریه که به قدرت گیری سیاسی آن‌ها هم منتج خواهد شد، اتفاقی است که رفته رفته دارد کابوس اردوغان را تعبیر می‌کند. قوام میدانی و سیاسی کرد‌ها در شمال سوریه به معنی پر شدن سنبه کردهای ترکیه معارض با آنکارا خواهد بود؛ اتفاقی که شاید موجودیت سیاسی جناب اردوغان و حزب حاکم ترکیه را به جدی‌ترین شکل ممکن تهدید کند.

اردوغان در دیدارهایی که ظرف امروز و فردا در آمریکا خواهد داشت، سعی دارد مقامات کاخ سفید را متقاعد کند که در عملیات آزادسازی رقه (پایتخت خودخوانده داعش در سوریه) از یگان‌های مدافع خلق که همان کردهای سوری هستند استفاده نکند و به نیروهای «سپر فرات» که متحد آنکارا هستند، اکتفا سازد؛ امری که به نظر نمی‌رسد از جانب مقامات آمریکایی مورد قبول واقع شود؛ از همین رو باید منتظر اقدامات تلافی جویانه اردوغان در شمال عراق بود؛ منطقه‌ای که حکام ترکیه برمبنای نوعثمانی گرایی نسبت به آن ادعاهای تاریخی نیز دارند.

به طور کلی آنکارا مدعی است حلب در شمال سوریه و موصل در شمال عراق جزئی از خاک ترکیه بوده، اما طبق قرار داد “سایکس- پیکو” که بین فرانسه و انگلیس در سال ۱۹۱۶ منعقد شد این دو شهر از خاک ترکیه جدا شدند. این ادعا‌ها و استنادات مخدوش تاریخی یکی از عواملی است که ترک‌ها را به تحرکات ایذایی در سوریه و عراق واداشته و روند مقابل با تروریست‌ها در این دو کشور را با اخلال مواجه ساخته است.

منبع:میزان

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=8373

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.