اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

دلایل شبیخون ترامپ به پایگاه نظامی “الشعیرات” با موشک‌های “تاماهاوک”/اهمیت ژئوپلتیک پایگاه نظامی ارتش سوریه در حمص چیست؟ + نقشه و تصاویر

  • کد خبر : 7789
  • 19 فروردین 1396 - 8:47
دلایل شبیخون ترامپ به پایگاه نظامی “الشعیرات” با موشک‌های “تاماهاوک”/اهمیت ژئوپلتیک پایگاه نظامی ارتش سوریه در حمص چیست؟ + نقشه و تصاویر

آمریکا چند شب گذشته یک حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات داشته که نشان دهنده آن است که شدیدا از موفقیت‌های سوری‌ها مقابل گروه‌های تروریستی خشمگین هستند. آمریکا اخیرا یک حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات داشته که نشان می دهد که ان ها شدیدا از موفقیت های ارتش روسیه و سوریه در مقابل داعش […]

آمریکا چند شب گذشته یک حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات داشته که نشان دهنده آن است که شدیدا از موفقیت‌های سوری‌ها مقابل گروه‌های تروریستی خشمگین هستند.

آمریکا اخیرا یک حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات داشته که نشان می دهد که ان ها شدیدا از موفقیت های ارتش روسیه و سوریه در مقابل داعش و تکفیری ها خشمگین هستند.

مسئولان نظامی آمریکا شب گذشته از شلیک هفتاد موشک کروز به سمت اهدافی در سوریه خبردادند. منابع خبری مختلف، تعداد موشک‌های شلیک‌شده به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص را بین ۵۰ تا ۷۰ فروند ذکر کرده‌اند.  بنابر این گزارش، حمله موشکی به سوریه، با فرمان دونالد ترامپ و از ناوهای آمریکا در دریای مدیترانه، در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی اخیر صورت گرفت.
 شبیخون ترامپ وحشی به پایگاه
شبیخون ترامپ وحشی به پایگاه

سخنگوی پنتاگون در این زمینه اعلام کرد: در جریان شلیک ۵۹ موشک تاما هاوک به سوریه، هواپیماها،‌ آشیانه بتونی هواپیما،‌ مراکز سوخت و بنزین و مناطق ذخیره لجستیک،‌ زرادخانه های مهمات، سامانه های دفاع هوایی و رادارها هدف گرفته شد.
حمله موشکی آمریکا به سوریه در حالی اتفاق افتاد که جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حادثه شیمیایی  “خان شیخون” اخیرا بدون رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی پایان یافته بود.

در حقیقت ارتش آمریکا به دنبال آن بود تا اقتدار ظاهری خود را به رخ دولت سوریه بکشد . موضوعی که جز نفرت و متحد شدن هر چه بیشتر متحدان سوریه نتیجه ای نداشت.

مجموعا آمریکا به بهانه واهی وجود تسلیحات شیمیایی و حمله شیمیایی از طریق پایگاه هوایی “الشعیرات” به این پایگاه حمله کرد و این در حالی بود که از مدت ها پیش سلاح های شیمیایی از سوریه خارج شده بود.

دلیل دیگری که می تواند منجر به حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی سوریه در “الشعیرات” باشد ؛ اهمیت راهبردی پایگاه نظامی “الشعیرات” ارتش سوریه و روسیه برای مبارزه با تروریست های داعش است که این موضوع می تواند موجب حمایت بیشتر از تروریست های داعش  شود.

روسیه و سوریه با ایجاد پایگاه هوایی در حومه “حمص” تلاش می‌کنند تا خطوط تدارکاتی و پشتیبانی در حمله به مواضع تروریست شمال و شرق سوریه را تقویت کنند تا از این طریق پشتیبانی از عملیات آزادسازی (قریب الوقوع) “ادلب” را انجام دهند.
شبیخون ترامپ وحشی به پایگاه
علاوه بر این پایگاه الشعیرات یک پشتیبان برای جبهه جنوبی خواهد بود تا در موقع لزوم مواضع تروریست‌ها از طریق یک مسیر سهل‌الوصول همچون پایگاه حومه “حمص” بمباران شود و این موضوع برای جبهه “درعا” و “دمشق” نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
شبیخون ترامپ وحشی به پایگاه
دونالد ترامپ با علم به اینکه این پایگاه نظامی نقش مهمی در مبارزه با جبهه تکفیری صهیونیستی ایفا می کند ؛ “الشعیرات” را با ۵۹ موشک هدف قرار داد که نتیجه آن آسیب هایی گسترده به این پایگاه نظامی بود.
شبیخون ترامپ وحشی به پایگاه
نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد اینکه دستور حمله نظامی به پایگاه نظامی ارتش سوریه و روسیه در “الشعیرات” برای پشتیبانی هوایی از تروریست های تکفیری ارتش آزاد و جبهه النصره نیز صورت گرفته است. در حقیقت استان ادلب عمدتا در کنترل گروه های تکفیری مورد حمایت ترکیه و عربستان سعودی است و این حمله به معنای حمایت آمریکا از “ریاض-آنکارا” است.
جالب است که پیروزی های ارتش سوریه در نبرد با تروریست های داعش نیز می تواند علت پنهان حمله موشکی آمریکا به پایگاه “الشعیرات” باشد. “واشنگتن” دو بار تاکنون مواضع ارتش سوریه را در حمص و دیرالزور هدف قرار داده و در هر دو مورد پس از حملات آمریکا؛ تروریست های داعش و همپیمانانش شروع به پیشروی در “دیرالزور” و “تدمر” داشته اند.

“ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه به تجاوز آمریکا به سوریه واکنش نشان داد و تاکید کرد: حمله آمریکا تجاوز به حاکمیت سوریه و نقض قوانین بین المللی است. حملات آمریکا به سوریه تلاش است برای گمراه کردن توجهات از کشتار مردم در عراق.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به مقامات کاخ سفید تصریح کرد: حمله آمریکا به سوریه به روابط مسکو-واشنگتن آسیب می رساند. چشم پوشی کامل از حقیقت به کارگیری سلاح های شیمیایی در سوریه از سوی تروریست ها، اوضاع را بسیار پیچیده می کند و سوریه سلاح شیمیایی ندارد.

برخی تحلیلگران و صاحبنظران  معتقذدند که حمله موشکی آمریکا به پایگاه “الشعیرات” ارتش سوریه شرایط جنگ در این کشور را پیچیده تر می کند.

“علاالدین بروجردی” ریس کمیسیون امنیت ملی ؛ درباره حمله موشکی اخیر ناوهای آمریکایی به “پایگاه هوایی الشعیرات” سوریه اظهارداشت: در جنگ ها عموما  طرف بازنده از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند همانطور که در جنگ تحمیلی ایران و عراق صدام درست  زمانی ایران را هدف حمله شیمیایی قرار داد که عملا واضح بود مغلوب صحنه نبرد شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه دولت سوریه در موضع قدرت قرار گرفته و موفق به آزاد سازی حلب شده است و همچنین  روز به روز به تعداد مناطق و روستاهای آزاد شده می‌افزاید طرح اتهام استفاده از سلاح شیمیایی به دولت سوریه با هیچ یک از موازین عقلی و عرفی و تجربی منطبق نبوده و نیست، تصریح  کرد: دولت سوریه رسما تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل داده و سازمان ملل بر این اقدام مهر تایید زده است. بنابراین به نظر می‌رسد که این حمله یک توطئه طراحی شده توسط آمریکا و  هم پیمانان اروپایی‌اش است. آمریکایی‌ها با تصمیمات کور خود فقط معادله سوریه را پیچیده‌تر کرده‌اند.

“حسین امیرعبداللهیان” مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: این اقدام شتابزده نظامی مغایر حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل است و افراط گرایی و تروریسم را در منطقه تقویت می‌کند.  اتهام کاربرد سلاح شیمیایی از سوی سوریه در شرایطی که سوریه پیش از این خلع سلاح شیمیایی شده است، نیازمند بررسی دقیق سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی و سازمان ملل بود.   بی تردید اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه به ضرر امنیت منطقه و جهان است و این اقدام تلاش ها برای حل سیاسی را نا دیده گرفت و نشان داد کماکان اولویت امریکا مبارزه با داعش نیست.
به نظر نمی رسد که آمریکا برای نگرانی حقوق بشری دست به چنین اقدامی زده چرا که در دوران دفاع مقدس “صدام حسین” و ارتش بعثی بارها از سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده کرد و سوال اینجاست که چرا در آن زمان آمریکا اقدامی نکرد؟
در حقیقت علاوه بر اینکه فرضیه حمله شیمیایی از سوریه به “خان شیخون” دروغ است؛ اما آمریکایی ها به دنبال بهانه ای احمقانه برای نشان دادن قدرت خود در سوریه بودند و این موضوع را دستمایه قرار دادند که خروجی آن به نظر می رسد حمایت از تروریست های تکفیری و اسرائیل بود.
شبیخون ترامپ وحشی به پایگاه

بعید هم نیست که لابی صهیونیستی در حمله هوایی آمریکا به پایگاه “الشعیرات” دست داشته باشد؛ چرا که پدافند هوایی سوریه اخیرا یکی از جنگنده های اسرائیلی را در خاک سوریه منهدم کرده بود. مجموعا “دونالد ترامپ” با اتخاذ تصمیمات احمقانه به دنبال رویارویی با جبهه مقاومت است و ممکن است در آینده پاسخ اقدامات نظامی خود را دریافت کند.

شبکه تلویزیونی آمریکایی فاکس نیوز، ‏بزرگترین نگرانی فرماندهان ارتش آمریکا را واکنش ‏احتمالی دمشق و متحدان آن به حمله موشکی به خاک سوریه ‏دانست و گفت: در این صورت، سربازان آمریکایی ‏مستقر در خاک سوریه و عراق، ‘بشدت آسیب پذیر’ ‏خواهند بود. ‏ “جنیفر گریفین” گزارشگر تلویزیون ‏فاکس نیوز گفت: ما بیش از هزار سرباز در ‏خاک سوریه و بیش از شش هزار سرباز در خاک عراق ‏داریم؛ اگر متحدان بشار اسد ‏بخواهند به این نیروها حمله بکنند، آنها بشدت آسیب ‏پذیر خواهند بود.

البته باید منتظر روزهای آتی باشیم و ببینیم واکنش ارتش سوریه و روسیه و محور مقاومت به این حملات چه خواهد بود؟

منبع:باشگاه خبرنگاران

 به کانال تلگرامی ما بپیوندید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=7789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.