اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

از حمله موشکی آمریکا به سوریه چه می‌دانیم؟

  • کد خبر : 7791
  • 19 فروردین 1396 - 18:39
از حمله موشکی آمریکا به سوریه چه می‌دانیم؟

حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص سوریه با واکنش‌های متفاوتی در سطح منطقه و بین‌الملل همراه بود و برخی آن را آغاز مرحله‌ای جدید در بحران سوریه می‌دانند. به گزارش اخبار جهادی ،شب پنجشنبه بعد از اظهارات مقامات آمریکایی درباره حمله شیمیایی در «خان شیخون»  احتمال یک اقدام از سوی آمریکا […]

حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص سوریه با واکنش‌های متفاوتی در سطح منطقه و بین‌الملل همراه بود و برخی آن را آغاز مرحله‌ای جدید در بحران سوریه می‌دانند.

به گزارش اخبار جهادی ،شب پنجشنبه بعد از اظهارات مقامات آمریکایی درباره حمله شیمیایی در «خان شیخون»  احتمال یک اقدام از سوی آمریکا می‌رفت و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در همان شب اعلام کرد واشنگتن دست به اقدامی خواهد زد ولی این اقدام را فاش نخواهد کرد. در صبح روز جمعه اخبار حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه بسیاری از کارشناسان را شوکه کرد.

بهانه حمله آمریکا به سوریه

مقامات آمریکا در اظهارات خود علت حمله به سوریه را به‌صورت کلی استفاده این کشور از سلاح شیمیایی در منطقه «خان شیخون» در حومه ادلب اعلام کردند که بر اثر آن ۵۸ غیرنظامی کشته شد. آمریکایی‌ها همچنین اعلام کردند که دلیل انتخاب پایگاه الشعیرات این بوده است که از این پایگاه برای حمله شیمیایی استفاده شده است. این ادعای آمریکا در شرایطی است که هیچ گونه تحقیقی در این مورد صورت نگرفته است و به‌گفته بسیاری از کارشناسان علاوه بر انهدام ذخایر شیمیایی سوریه و تأیید این مسئله از سوی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۱۳ ، استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در شرایطی که دشمنان این کشور منتطر کوچکترین بهانه برای اقدام علیه این کشور هستند کاملاً غیرعقلانی است. همچنین برخی دیگر از کارشناسان حمله شیمیایی به ادلب را بخشی از سناریوی حمله موشکی به سوریه می‌دانند.

در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۷، شهر خان شیخون در استان ادلب، که تحت کنترل گروه «تحریر الشام» قرار دارد، هدف حمله و بمباران سنگین هوایی قرار گرفت که به‌دنبال این حمله، مسمومیت شیمیایی گسترده‌ای بین غیرنظامیان به وقوع پیوست.

وزارت دفاع روسیه در واکنش به اتهاماتی که دولت سوریه را عامل این حمله می‌دانست، گفت در بمباران جنگنده‌های سوریه یک انبار تروریست‌ها که حاوی مواد شیمیایی بوده است هدف قرار گرفته و باعث انتشار آن و تلفات غیرنظامیان شده است.

جزئیات دقیق حمله آمریکا به الشعیرات

بامداد جمعه، ۱۸ فروردین (۷ آوریل) در ساعت ۳:۴۵ بامداد به‌وقت محلی تعداد ۵۹ موشک کروز تام هاوک بلاک ۴ که از دو ناوشکن آمریکایی حاضر در شرق مدیترانه، یعنی ناوشکنهای USS Rose و همچنین USS Porter شلیک شد، به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص اصابت کرد. گفته می‌شود در جریان این حمله باندهای فرود، تأسیسات، رادارها و … پایگاه به‌کلی نابود شده است، هرچند تاکنون هیچ گزارشی از میزان واقعی خسارات اعلام نشده است.

بنا بر اعلام وزارت دفاع آمریکا تنها یک موشک از مجموع ۵۹ موشک به‌دلیل نقص فنی عمل نکرده است و بقیه موشک‌ها با موفقیت اهداف خود را منهدم کرده‌اند و برای انهدام برخی از اهداف از دو موشک استفاده شده است.

تلفات و خسارت‌های ناشی از حمله آمریکا به سوریه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از موجوع ۵۹ موشک شلیک‌شده تنها ۲۳ فروند موشک به اهداف خود اصابت کرده است و محل اصابت بقیه موشک‌ها مشخص نیست. وزارت دفاع روسیه همچنین از نابودی میگ ۲۳ در این حملات خبر داد.

تلویزیون روسیه گزارش داد که حملات آمریکا به پایگاه هوایی در سوریه منجر به انهدام ۹ هواپیمای سوری شده است.

همچنین طلال البزازی استاندار حمص اعلام کرد که در تجاوز آمریکا به فرودگاه نظامی الشعیرات ۷ نفر کشته و ۹ نفر نیز زخمی شدند.

معرفی پایگاه هوایی الشعیرات

فرودگاه الشعیرات در شهر حمص در فاصله حدود ۳۱کیلومتری جاده شهر حمص به شهر تدمر و نزدیک شهرک الشعیرات قرار دارد. این فرودگاه بیشترین مأموریت و تلاش نظامی را در جنگ علیه گروه تروریستی داعش در شهر تدمر و منطقه مهین و مناطق نزدیک آنها به دوش می‌کشد. این فرودگاه همچنین پشتیبانی هوایی مهمی از نیروهای ارتش سوریه در منطقه دیرالزور در شرق سوریه ارایه می‌کند.

در فرودگاه الشعیرات حدود ۴۰ آشیانه برای هواپیماهای جنگنده مدرن از دو نوع سوخو و میگ وجود دارد که دمشق اخیراً از روسیه تحویل گرفت. در این فرودگاه سامانه‌های دفاع هوایی وجود دارد که ارتش سوریه در اواخر ماه مارس ــ وقتی که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه حمله کردند ــ از آنها استفاده کرد.

با توجه به موقعیت راهبردی فرودگاه الشعیرات در مرکز سوریه، دمشق و مسکو طرح‌هایی را برای به‌روز کردن این فرودگاه به‌منظور استقرار جنگنده‌های پیشرفته از نوع سوخو و آماده سازی آن برای استقرار سامانه دفاعی اس۴۰۰ تدوین کرده‌اند که این سامانه چتری حمایتی را از جنوب سوریه تا جنوب لبنان در شعاعی که قطر آن منطقه مرکزی رژیم اسرائیل را در بر می‌گیرد، تأمین می‌کند.

واکنش‌ها به حمله آمریکا به الشعیرات

بعد از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات واکنش کشورهای منطقه و جهان به این حمله به‌وضوح وجود دو جبهه در سوریه را نشان داد. در اولین واکنش‌ها عربستان و اسرائیل و ترکیه از حمله حمایت کردند. بعد از عربستان دو کشور امارات و بحرین نیز حمایت خود را از این حمله اعلام کردند.

کشورهای غربی و اروپایی از جمله ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان نیز حمایت خود را از حمله آمریکا به سوریه اعلام کردند.

در  مقابل ایران و روسیه و حزب‌الله و انصارالله یمن این حمله را محکوم کردند و نماینده بولیوی نیز در شورای امنیت این حمله را به‌شدت محکوم و آن را ناقض قوانین بین المللی اعلام کرد.

 به کانال تلگرامی ما بپیوندید

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=7791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.