اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

چگونه M4 تیر خلاص را به‌ «اردوغان» شلیک کرد/آیا «الباب» قبرستان اردوغان می‌شود

  • کد خبر : 7184
  • 11 اسفند 1395 - 9:42
چگونه M4 تیر خلاص را به‌ «اردوغان» شلیک کرد/آیا «الباب» قبرستان اردوغان می‌شود

ارتش سوریه شب گذشته (سه‌شنبه) عملیاتی بی‌نظیر را محور ریف شرقی حلب انجام دادکه نتایج آن تنها به زمین‌گیر شدن ترکیه در الباب یا به خاک سپردن رویاهای اردوغان در سوریه محدود نمی‌شود، بلکه معادلات بزرگی را وارد میدان خواهد کرد. به گزارش اخبار جهادی ،پس از وقفه‌ای چند روزه سرانجام ارتش سوریه، با یک […]

ارتش سوریه شب گذشته (سه‌شنبه) عملیاتی بی‌نظیر را محور ریف شرقی حلب انجام دادکه نتایج آن تنها به زمین‌گیر شدن ترکیه در الباب یا به خاک سپردن رویاهای اردوغان در سوریه محدود نمی‌شود، بلکه معادلات بزرگی را وارد میدان خواهد کرد.

به گزارش اخبار جهادی ،پس از وقفه‌ای چند روزه سرانجام ارتش سوریه، با یک عملیات نظامی دقیق و حساب شده، سرنوشت نبرد محور جنوبی شهر راهبردی «الباب»، واقع در ریف شمالی استان حلب را به سود خود رقم زد و با بیرون راندن «داعش»، شهرک «تادف» را آزاد کرد.

بسیاری از کارشناسان آزادسازی تادف را رویارویی مستقیم ارتش سوریه و گروه‌های مسلح مورد حمایت ترکیه موسوم به نیروهای «سپر فرات» (درع الفرات) که گروه مسلح «ارتش آزاد» (جیش الحر) ستون فقرات آن را تشکیل می‌دهد،‌ معنا کردند.

 عملیات ارتش سوریه به آزادسازی تادف محدود نشد، بلکه در محور جنوب شرقی تادف دنبال شد تا نتیجه آن نه تنها آزادسازی روستاهای فیحه، تله فیحه، تله الحواره، خان قیار و ابو جبار باشد، بلکه سوالات بی‌پاسخ بسیاری را درباره هدف یا اهداف ارتش سوریه از عملیات در این محور نه چندان مهم ایجاد کند.

اما روند عملیات نظامی ارتش سوریه در روزهای بعد و مناطق آزاد شده به موازات هر عملیاتی که در محور ریف شرقی حلب اجرا می‌کرد، به ابهامات و سوالات ایجاد شده پایان داد. نگاهی به نقشه‌های عملیاتی و ارزیابی تحولات میدانی نشان می‌داد، نیروهای سوری با آزادسازی روستاها و مناطق واقع در جنوب شرقی شهرک تادف و پیشروی در این محور، تنها ۱۳ کیلومتر با بستن کامل مسیر پیشروی و تحرکات احتمالی آتی نیروهای سپر فرات در ریف شرقی حلب فاصله داشته باشند.

اگرچه شرایط میدانی تاکید می‌کرد، برای پُر کردن این شکاف، عملیات‌ نظامی نیروهای سوری می‌بایست در محور جنوب شرقی تادف ادامه یابد و آزادسازی روستاهای بیرقدار، جب ناسان، السکریه و مزارع السکریه مهمترین هدف این عملیات عنوان شد.

گشودن جبهه‌ای جدید

عواملی چون حضور بازیگران متعدد، دخالت‌های مستقیم خارجی و پیچیدگی نبردها و معادلات و موارنه‌های میدانی، موجب شده بود، تحرکات میدانی و عملیات نظامی بازیگران خاضر در میدان دقیق و حساب شده باشد، لذا اقدام ارتش سوریه در گشودن محورهای جدید عملیاتی در ریف شرقی حلب همه را غافلگیر کند.

غافلگیری‌های ارتش سوریه به اینجا ختم نشد، بلکه این نیروها با گشودن محور میانی یا مرکزی و پیشروی در آن، مناطق مهمی مانند کوه «سویلم» و روستاهای شنهصه، الشامی و رویده الباب را آزاد کرده و در ۲۶ کیلومتری شهرک «الخفسه» قرار گیرند.

آزادسازی شهرک «الخفسه» به معنای سقوط نظامی دریاچه «اسد» بود. اما نتیجه مهم‌تر پیشروی ارتش سوریه در این محور و بستن دومین محور پیشروی احتمالی نیروهای سپر فرات و نظامیان ترکیه در ریف شمالی حلب بود که پیش زمینه عملیات آزادسازی منابع آبی و سرچشمه‌های تامین کننده آب حلب و ریف‌های آن خواهد بود.

در محور سوم نیز اولین هدف ارتش سوریه آزادسازی شهر راهبردی «دیر حافر» عنوان گردید که ارتش سوریه فقط ۴ کیلومتر با آن فاصله دارد. اهمیت آزادسازی شهر دیر حافر در آن بود که در دست گرفتن کنترل آن، سومین مسیر پیشروی نیروهای سپر فرات در ریف شمالی حلب به سمت رقه بسته می‌شد، اما در مقابل راه را برای ارتش سوریه برای ادامه عملیات در محور عملیاتی شمال استان حلب هموار می‌کند و اولین هدف در این محور پس از آزادسازی دیر حافر، آزادسازی منطقه «مسکنه» است که کلید ورود به استان رقه به موازات رود فرات می‌باشد.

عملیات آزادسازی الباب .. ارتش سوریه

به این ترتیب، در حالی‌که پیشروی نیروهای سوری با هدف آزادسازی شهر الباب به عنوان اساسی‌ترین هدف مجموعه عملیات‌های ریف شرقی حلب ادامه داشت، آنکارا از سیطره ارتش آزاد بر الباب خبر داد.

ساعاتی بعد اردوغان سرمست از فتح الباب و گرفتن انتقام از دست دادن حلب، با پشت کردن به تمام توافقات صورت گرفته با روس‌ها در نشست چهار جانبه مسکو، از اهداف بعدی خود در شمال سوریه و چشم داشت‌هایش در منبج و رقه سخن ‌گفت.

به موازات اظهارات اردوغان، اغلب تحلیل‌های میدانی و تفسیرهای سیاسی ضمن آنکه ادامه پیشروی نیروهای سپر فرات به سمت منبج و رقه را بلامانع و بی‌خطر عنوان کردند، اما درباره افزایش احتمالات رویارویی و درگیری نظامی ارتش‌ سوریه که به حوالی الباب رسیده بود با نظامیان ترکیه و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنکارا در این شهر و پیامدهای آن به شدت هشدار دادند.

جاده M4 همه معادلات را بهم می‌ریزد

اگرچه عملیات ارتش سوریه در ریف شرقی حلب با قدرت ادامه داشت،‌ اما تحولات میدانی تاکید می‌کرد، معادلات و موازنه‌های جدیدی دراین محور در حال شکل گیری است که بیش از آنکه به سود دمشق باشد، منافع اردوغان را تامین می‌کرد و جای تعجب داشت که فرماندهان ارشد نظامی ارتش سوریه علی رغم اشراف کامل بر موضوع، تاکتیکی اتخاذ نمی‌کردند که به دست اندازی‌های آنکارا پایان دهد.

تصرف شهر الباب به دست گروه‌های مسلح مورد حمایت آنکارا‌، این ذهنیت را برای اردوغان ایجاد کرد که می‌تواند، رویاها و چشم داشت‌هایش را از درواره الباب، در سوریه و منطقه محقق کند. به ویژه آنکه ادله و شواهد به دست آمده نشان می‌داد، ترکیه دست برتر را در تحولات جبهه عملیاتی شمال سوریه دارد و درحالی که همه در انتظار رویارویی تاریخی بحران سوریه بین آنکارا – دمشق بودند، جاده M4 همه معادلات را بهم ریخت.

تیر خلاصی که M4 به اردوغان شلیک کرد

جدیدترین گزارش‌های میدانی از عملیات بسیار متفاوت ارتش سوریه در ریف شرقی حلب حکایت دارد. یک منبع میدانی سوری درباره عملیات شب گذشته ارتش و نیروهای مسلح سوریه در محور ریف شرقی حلب تصریح کرد: براساس نقشه عملیاتی بسیار دقیق ریخته شده و تکیه بر تاکتیک فریب و گمراه سازی دشمن یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند، ضمن فریب گروه تروریستی تکفیری «داعش» و برخلاف تمام پیش‌بینی‌های این گروه، محور عملیاتی جدیدی را علیه این گروه در شمال فرودگاه نظامی «کویرس» باز کنند.

نیروهای سوری در این عملیات با استفاده از تاکتیک سرعت و غافلگیری منطقه‌ای به وسعت ۶۰۰ کیلومتر مربع را از سیطره داعش خارج و آزاد کردند، منطقه‌ای که یکی از مهمترین شاخص‌های آن در برداشتن جاده‌ای است که به M4 مشهور شده و در حقیقت پل ارتباط دهنده استان کُردنشین «حسکه» در شمال شرقی سوریه به استان راهبردی «حلب» در شمال غربی این کشور است.

به این ترتیب، ارتش سوریه در عملیاتی بی‌نظیر روستاهای جب الحمام، جب السلطان و الزعروره تا شهرک «جب الخفی»، در نزدیکی منطقه «المنبج» ادامه داده و در روستاهای مستله، خربه الذئب و جیعا پایان دادند تا در نتیجه آن، مناطق تحت سیطره داعش را از مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» و همچنین مناطق تحت اشغال نیروهای موسوم به «عملیات سپر فرات» شکاف ایجاد کند.

به موجب شکاف ایجاد شده توسط ارتش سوریه، بین مناطق تحت تصرف داعش، قسد و سپر فرات، هرگونه ارتباط بین آنها از جمله تمام راه‌ها و مسیرهای ارتباطی قطع می‌شود، از سوی دیگر، با تامین امنیت جاده M4 دو استان حسکه و حلب را به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

تامین امنیت بزرگراه حلب – دمشق و مرتبط شدن به حسکه

درباره دیگر نتایج این عملیات باید یادآور شد، بازگشایی جاده M4 تنها حلب و حسکه را به یکدیگر مرتبط نمی‌سازد، بلکه با متصل شدن به بزرگراه حلب – دمشق که طی ماه‌های گذشته ارتش سوریه امنیت آن را به طور کامل تامین کرده بود، زمینه ارتباط زمینی استان دمشق به حلب و حسکه نیز فراهم می‌‌شود.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=7184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.