اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آمریکا کدام گروه را در سوریه به ضدهوایی مجهز خواهد کرد؟

  • کد خبر : 6472
  • 10 دی 1395 - 11:46
آمریکا کدام گروه را در سوریه به ضدهوایی مجهز خواهد کرد؟

نگاهی به تحولات سوریه و دست برتر نظام در مبارزه با گروه های تروریستی نشان می‌دهد که زمینه برای تجهیز مخالفان به سلاح های مدرن به دست آمریکا مناسب نیست و در صورت عملی شدن این تصمیم، واشنگتن خود را در برابر نظام سوریه و محور مقاومت خواهد دید.  به گزارش اخبار جهادی به نقل از […]

نگاهی به تحولات سوریه و دست برتر نظام در مبارزه با گروه های تروریستی نشان می‌دهد که زمینه برای تجهیز مخالفان به سلاح های مدرن به دست آمریکا مناسب نیست و در صورت عملی شدن این تصمیم، واشنگتن خود را در برابر نظام سوریه و محور مقاومت خواهد دید.

 به گزارش اخبار جهادی به نقل از روزنامه الجمهوریه لبنان، برای نخستین بار از زمان آغاز بحران سوریه،  باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا طرح قانون بودجه وزارت دفاع آمریکا برای سال ۲۰۱۷۷ میلادی را امضا کرد. این قانون اجازه می‌دهد که پس از رای کنگره همپیمانان آمریکا در سوریه به موشک‌های ضدهوایی دوش پرتاب مجهز شوند. اگر این اتفاق رخ دهد به طور گسترده‌ای در روند جنگ سوریه در میدان‌های نبرد و سیاست تاثیر خواهد گذاشت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا هنوز هم به طور آشکار طرح خود درباره بحران سوریه و گروه‌های تروریستی مسلح را بیان نکرده است. بیشتر طرح‌های دولت او مبهم است. ترامپ درباره همکاری با روسیه برای نابودی داعش سخن می‌گوید. همزمان مایکل فالین مشاور امنیت ملی دولت او می‌گوید که پشتیبانی نکردن از گروه های مسلح و محدود بودن کمک ها به این گروه ها عامل اساسی رشد گروه های تندرو شده است. این شاید نشانگر آن باشد که احتمال تجهیز گروه‌های میانه رو در دولت ترامپ برای رویارویی با دولت سوریه وجود دارد. شرط آمریکا هم این خواهد بود که این گروه ها با ائتلاف مبارزه با داعش به سردمداری آمریکا همکاری کنند.

واشنگتن هیچ جایگزین مناسبی به جای گروه های تروریستی مسلح و در راس آنان جبهه النصره نیافت تا با همکاری آنان بتواند در میدان های نبرد به پیروزی دست یابد و از آنان برای پیشبرد منافع خود استفاده کند. برجسته ترین چالش دولت ترامپ پس از راهیابی به کاخ سفید آن است که کنگره آمریکا و دولت اوباما با طرح قانون تجهیز گروه های مسلح به سلاح های کشنده رئیس جمهوری جدید را در برابر کار انجام شده قرار می دهند.

این موضوع چه مورد موافقت ترامپ قرار گیرد و چه با مخالفت او روبرو شود دولت او را در شرایط سختی قرار خواهد داد. به زودی مشخص می‌شود که تنها مبارزه با داعش برای تحقق هدف‌های آمریکا کافی نیست. ترامپ در این زمینه از طرف اطرافیان خود در داخل و همپیمانان خود در خارج و در راس آنها ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با فشارهای گوناگونی روبرو خواهد شد. همپیمانان خارجی از او می خواهند که برای تغییر موازنه قدرت در میدان های نبرد سوریه دست به اقداماتی بزند.

همپیمانان خارجی ترامپ بر این باورند که پس از موفقیت ارتش سوریه و همپیمانان آن در آزادسازی حلب و بیرون راندن تروریست ها از این شهر، اکنون نیاز به این است که همپیمانان قابل اعتماد در سوریه به سلاح های مدرن و در راس آن موشک‌های ضدهوایی مجهز شوند و جنگجویان آموزش دیده‌ای برای استفاده از این سلاح‌ها به کار گرفته شود. رویارویی با ارتش سوریه و همپیمانان آن بسیار دشوار شده است.

جایگزین برای جلوگیری از شکست و تلفات نیروهای مسلح تروریستی تامین پوشش هوایی است و این مساله هم از ۲ راه ممکن است.

۱ ـ برقراری منطقه حائل و پرواز ممنوع که این مساله به درگیری مستقیم با روسیه که سرگرم نبرد با گروه های تروریستی و به ویژه جبهه النصره است، منتهی می شود. افزون بر این، برپایی منطقه پرواز ممنوع نیازمند آن است که نیروی هوایی روسیه و سوریه هدف قرار گیرند. این مساله ای است که در راهبرد هیچ کدام از روسای جمهوری آمریکا برای آن توجیهی وجود ندارد.

۲ ـ تجهیز گروه‌های مسلح به موشک های ضد هوایی به ویژه موشک‌های دوش پرتاب هم به دلیل وجود تصمیم راهبردی برای عدم تجهیز گروه‌های مسلح به سلاح‌ها تغییر دهنده موازنه در میدان های نبرد دور از ذهن است.

رژیم صهیونیستی نگران است که این سلاح به دست گروه‌های غیر قابل کنترل و همچنین حزب الله برسد. این مساله برای جنگنده‌های این رژیم خطر تلقی می‌شود. در صورت عملی شدن این تصمیم آمریکا، روسیه هم شاید همپیمانان خود در سوریه، عراق و یمن را به سلاح‌های پیشرفته تجهیز کند. در هر حال هرگونه مسابقه تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا منطقه را با انواع خطرناکی از سلاح‌ها غرق می کند و هواپیماهای آمریکا، روسیه و ترکیه را تهدید خواهد کرد. این مساله از سوی هر ۲ طرف روسی و آمریکا توجیه نشدنی است و آنها قدرت کنترل آن را نخواهند داشت.

برخی بر این باورند که تنها در مناطق محدود شمار اندکی از تروریست‌ها به موشک های ضدهوایی مجهز خواهند شد. احتمال دارد که این مساله در ادلب رخ دهد تا نیروهای روسیه هدف قرار گیرند و مجبور به عقب نشینی از سوریه شوند. دور از ذهن است که با موافقت یا بدون موافقت ترکیه در ادلب این مساله رخ دهد؛ زیرا پیش بینی می‌شود که در شهر ادلب نبرد بزرگی رخ دهد؛ زیرا ترکیه در این شهر نفوذ بالایی دارد. در نتیجه مسکو در این زمینه عکس العمل مناسبی از خود نشان خواهد دارد که شاید حزب کارگران کردستان را به سلاح های مدرن تجهیز کند و این موضوعی است که ترکیه را به خطرناک بودن این مساله خرسند خواهد کرد.

آمریکایی‌ها در این مساله تردید ندارند که دستیابی هر گروه میانه رو به سلاح‌های مدرن در پایان سبب می‌شود که این سلاح ها به دست داعش بیفتد و به خطری برای جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی تبدیل شود. در آمریکا عده‌ای بر این باورند که نیروهای کُرد به ویژه نیروهای دموکرات سوریه طرفی است که می‌توان به آن اعتماد کرد و این سلاح ها را در اختیار آن گذاشت. اما این مساله هم با ۲ مشکل روبرو است. نخست اینکه نیروهای کرد از این سلاح‌ها علیه جنگنده های روسیه و سوریه استفاده نخواهند کرد.در نتیجه تجهیز آنان هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت.

دوم اینکه این موضوع با مخالفت قاطع ترکیه روبرو خواهد شد و قابل مناقشه نیست. زیرا امنیت ملی ترکیه را تهدید خواهد کرد. در نتیجه اقتضا می کند که نیروهای ویژه آمریکا و غرب از این سلاح ها استفاده کنند. این مساله هم خطرناک است. زیرا آنان را به طور مستقیم رودر روی روسیه و همپیمانان آن قرار می دهد. اکنون زمینه و فضا برای این درگیری مهیا نیست و اگر آمریکا چنین تصمیمی بگیرد خود را در برابر دولت سوریه و محور مقاومت خواهد دید.

منبع : تسنیم

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=6472

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.