اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

جانشین فرماندۀ‌بسیج عراق: حامی اصلی ما ایران است

  • کد خبر : 5925
  • 16 آبان 1395 - 10:18
جانشین فرماندۀ‌بسیج عراق: حامی اصلی ما ایران است

ابو مهدی المهندس، جانشین فرماندۀ کل بسیج عراق، در گفتگوی اختصاصی با شبکۀ العالم، زوایای پنهان عملیات آزادسازی موصل را تبیین کرد.  نوید بهروز، خبرنگار شبکۀ العالم در جبهۀ موصل، در گفتگویی اختصاصی با ابو مهدی المهندس، جانشین فرماندۀ کل بسیج عراق، مهم ترین مسائل مرتبط با نبرد موصل و وضعیت سیاسی – امنیتی عراق […]

ابو مهدی المهندس، جانشین فرماندۀ کل بسیج عراق، در گفتگوی اختصاصی با شبکۀ العالم، زوایای پنهان عملیات آزادسازی موصل را تبیین کرد.
 نوید بهروز، خبرنگار شبکۀ العالم در جبهۀ موصل، در گفتگویی اختصاصی با ابو مهدی المهندس، جانشین فرماندۀ کل بسیج عراق، مهم ترین مسائل مرتبط با نبرد موصل و وضعیت سیاسی – امنیتی عراق را بررسی کرد. المهندس، در این گفتگو، ضمن پاسخگویی به پرسش های خبرنگار العالم، تصویر روشنی از وضعیت نبرد موصل، نقش نیروهای بسیج و افق مبارزه با داعش در عراق  و خارج از عراق برای بینندگان ترسیم کرد.
عملیات دو مرحله ای موصل وارد مرحلۀ دوم شده است
المهندس دربارۀ ماهیت عملیات موصل گفت که این عملیات دو مرحله دارد که مرحلۀ نخست آن هفته گذشته با موفقیت تمام شد. هدف مرحلۀ نخست تثبیت خط بیجی – القیاره بود که ۲۱۰ کیلومتر طول دارد. این خط که در سمت غربی بزرگراه بین المللی بغداد – موصل قرار دارد، کامل امن شده است.
مرحلۀ دوم عملیات از هفت روز پیش آغاز شده است و هدف آن تأمین امنیت جادۀ مهلبیه – موصل و جادۀ موصل – رقه است. ما سه روز پیش توانستیم جادۀ موصل رقه را قطع کنیم. دیروز هم جادۀ مهلبیه – موصل را قطع و امنیت آن را تأمین کردیم.  در حال حاضر از جنوب و غرب موصل ۲۰ کیلومتر با شهر فاصله داریم. ابو مهدی المهندس در پاسخ به این پرسش که آیا تمام راه ها میان موصل و رقه قطع شده است نیز تأکید کرد که این هدف از سه روز پیش محقق شده است.
او دربارۀ وضعیت محاصرۀ شهر گفت موصل دو بخش غربی و شرقی دارد که نیروهای ارتش، پلیس، دستگاه مبارزه با تروریسم و پیشمرگ ها سمت شرقی را کاملا محاصره کرده اند. اما راه های اصلی ارتباطی داعش در سمت غرب شهر هستند، جایی که ما در آن حضور داریم و این راه ها را قطع کرده ایم.
بسیج قطعا وارد تلعفر می شود و در صورت نیاز به موصل هم می رود
المهندس دربارۀ برنامۀ بسیج عراق برای پیشروی به سوی تلعفر گفت محاصرۀ این شهر و قطع ارتبط داعش با مرزهای سوریه هدف اصلی ما در غرب موصل است. با توجه به حساسیت های سیاسی موجود، وظیفۀ آزادسازی مرکز موصل به ارتش و پلیس واگذار شده است. اگر ارتش و پلیس بتوانند شرق و غرب موصل را آزاد کنند، ما در مناطق حومۀ غربی شهر به عنوان نیروهای حامی آنان باقی خواهیم بود. اما اگر نتوانند شهر را آزاد کنند، ما برای کمک وارد عمل می شویم، مانند کاری که در فلوجه انجام دادیم. در فلوجه نیز چند روز منتظر به ثمر رسیدن عملیات ارتش و پلیس شدیم و زمانی که دیدم آنان به کمک نیاز دارند، وارد عمل شدیم و شهری را که بیش از دو سال و نیم در برابر هر نیرویی مقاومت کرده بود، آزاد کردیم.
ترکیه چون حامی داعش است از نزیک شدن ما به تلعفر می ترسد
جانشین فرماندۀ کل بسیج عراق دربارۀ هشدارهای ترکیه به این نیروها دربارۀ نزدیک شدن به شهر ترکمن نشین تلعفر نیز گفت ترکیه حامی تروریسم و داعش است. آمریکا پیش از سقوط موصل تصاویر هوایی از حرکت کاروان خودروهای داعش به سوریه و عراق از طریق ترکیه در اختیار نخست وزیر سابق، نوری المالکی، قرار داده بود. امروز ترکیه با نزدیک شدن ما به تلعفر عزا گرفته است و صدایش درآمده است. المهندس، همچنین، تأکید کرد که نیروهای نظامی ترکیه در خاک عراق اشغال گر هستند و تلاش دارند با بهانه قرار دادن موضوع بسیج، حضور خود را در خاک عراق توجیه کنند.
بسیج وارد مناطقی شده است که از ۲۰۰۳ در اختیار القاعده و داعش بود
امروز نیروهای بسیج وارد مناطقی شده اند که از سال ۲۰۰۳ ارتش عراق نتوانسته بود به آن وارد شود، مناطقی که ابتدا در کنترل القاعده و پس از آن در اختیار داعش بود. همین ترکیۀ حامی داعش را غافلگیر کرده است اما ما به پیشروی خود ادامه می دهیم تا تلعفر و تمام غرب عراق را از وجود تروریست ها پاکسازی کنیم. اردوغان در داخل و خارج ترکیه سیاستی احمقانه پیش گرفته است و تلاش دارد در سوریه و عراق عرض اندام کند اما اگر نیروهای مسلح عراق تصمیم بگیرند با نظامیان ترکیه وارد جنگ شوند، با قدرت به این جنگ وارد می شویم.
عربستان برای نجات داعش در پی تخریب چهرۀ بسیج است
المهندس در پاسخ به جنجال آفرینی های برخی کشورهای منطقه، به ویژه عربستان، دربارۀ برنامۀ بسیج عراق برای تغییر بافت جمعیتی مناطق سنی نشین گفت عربستان خاستگاه تروریسم در منطقه است و در ۲۰۰ سال اخیر انواع جنایت ها را علیه عراق مرتکب شده است. این کشور فکر تکفیری، میلیاردها دلار و هزاران جوان سعودی را برای تحقق اهدافش به کار گرفته است. داعش و القاعده تولید عربستان هستند و هدف عربستان دفاع از آنان است. آن ها تلاش دارند چهرۀ بسیج را تخریب کنند. به تکریت بروید و ببینید که بر خلاف جنجال های عربستان کمترین تخریب متوجه شهر شده است و مردم در حال زندگی عادی خود هستند. در فلوجه یک روز پس از آزادسازی شهر از آن خارج شدیم. دستگاه رسانه ای تروریسم بر ما تأثیر نخواهد داشت. ما بسیاری از روستاها را آزاد کرده ایم، مردم را بازگردانده ایم و امکانات مورد نیازشان را برای آنان فراهم کرده ایم.
مخالف حضور ائتلاف آمریکا هستیم؛ چون هدفشان نابود کردن شهرهاست
ما به تصمیم دولت برای درخواست کمک از ائتلاف بین المللی احترام می گذاریم. باید یادآوری کنیم در زمان مالکی، وقتی که بغداد با خطر سقوط مواجه بود، آمریکایی ها، نه ائتلاف، حاضر نشدند درخواست کمک دولت عراق را بپذیرند، بلکه نیروهای مسئول راه اندازی تانک های آبرامز را از عراق خارج کردند. پس از تغییر دولت عراق، این دولت خواستار تشکیل ائتلاف بین المللی شد، البته ما اعتقادی به ضرورت این کار نداشته و نداریم. اما همین ائتلاف هم تبعیض آمیز رفتار می کند، برخی نیروهای عراقی را حمایت می کند و برخی را نه. ما، در بسیج، نه تنها هیچ گاه خواستار حمایت این ائتلاف نبوده ایم، بلکه خواهان اخراج آن ها شده ایم. یک بار در آمرلی دخالت هوایی کردند که من شخصا از نخست وزیر خواستم که این دخالت متوقف شود. آنان به دنبال تخریب عراق اند. ۸۵ درصد الرمادی به دلیل حملات هوایی ائتلاف نابود شد. دولت خواسته ما را پذیرفته و ما اکنون بدون هر گونه حمایت آمریکا عملیات خود را ادامه می دهیم.
داعش به سادگی از میان نمی رود
به نظرم این پیش بینی که داعش تا پایان سال میلادی نابود می شود، دقیق نیست. جنگ با داعش طولانی است و پس از آزادسازی موصل نیز جنگ ادامه خواهد داشت، در غرب موصل، در جنوب کرکوک، در الحویجه، در جزیره الثرثار و تمام مرزهای عراق با سوریه. این جنگ ها ماه ها ادامه خواهد داشت. گذشته از این، داعش با حملات انتحاری باز خواهد گشت. مقابله با این انفجارها زمان بر است. داعش را باید افزون بر جنبۀ نظامی، از جنبه های امنیتی، سیاسی و فکری نابود کرد.
برای حفظ امنیت ملی خود باید داعش را در سوریه تعقیب کنیم
دربارۀ سوریه نیز باید گفت که این کشور به پایگاه تروریسم تبدیل شده است. ما برای دفاع از امنیت ملی خود باید تروریسم را همه جا دنبال کنیم. اگر دولت عراق تصمیم بگیرد از دولت سوریه خواهیم خواست تا برای تعقیب داعش وارد خاک این کشور شویم. شاید هم دولت سوریه خودش از ما چنین درخواستی کند که پذیرشش از سوی ما، منوط به موافقت دولت است. اما به احتمال زیاد دولت عراق خود خواستار چنین چیزی خواهد شد.
داعش با مرگ البغدادی نابود نمی شود
ابو بکر البغدادی در ساختار داعش یک نماد است و با نابودی اش داعش از بین نمی رود. همانطور که با مرگ بن لادن القاعده نابود نشد. ما باید داعش را از جنبه های امنیتی و فکری نابود کنیم.
با کردها دوشادوش علیه داعش می جنگیم
ما قبلا با نیروهای کرد عملیات های مشترک داشته ایم. در دوران صدام نیز دوشادوش هم علیه رژیم سابق جنگیدیم. اکنون هم همکاری های زیادی داشته ایم. در عملیات موصل هم هماهنگی عمیقی داریم. کردها امروز برای نخستین با در کنار ارتش عراق می جنگند. می توانیم وحدت ملی را تقویت کنیم و به تفاهماتی در دوران پس از آزادسازی برسیم.
حامی اصلی ما ایران است؛ سلاح ما از ایران می آید
ما از حمایت مستقیم و اساسی ایران برخوردایم. ایران با درخواست دولت عراق از ما حمایت می کند. حتی مسعود بارزانی هم از ایران به دلیل نقشش برای دفع خطر داعش تشکر کرد. تقریبا تمام تسلیحات بسیج عراق از ایران تأمین می شود. در حالی که آمریکایی ها مهماتِ تسلیحاتی را که به عراق فروخته اند تأمین نمی کنند، ایران این نقص را جبران می کند. حزب الله نیز نیز مستشارانی برای ما فرستاده بود. اگر حمایت ایران و حزب الله نبود، ما اکنون این دستاوردها را نداشتیم. اما ترکیه خطایی تاریخی در عراق مرتکب شدند.
داعشی ها ترسو نیستند؛ سرسختانه با ما می جنگند
این اخبار که عناصر داعش ترسو هستند و به سادگی فرار می کنند، نادرست است. آن ها به سختی با ما می جنگند. آن ها صدها نیروی انتخاری دارند. آن ها نیروهای خود را با فکر تکفیری شدیدی تربیت کرده اند. عناصر بعثی هم که به شدت ورزیده بودند، ستون فقرات داعش را تشکیل می دهند.
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=5925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.