اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش از “صدر تا ذیل” آتش بس در سوریه

  • کد خبر : 4906
  • 27 شهریور 1395 - 11:16
گزارش از “صدر تا ذیل” آتش بس در سوریه

مشکلات پیرامون توافق آتش‌بس در سوریه تنها منحصر به اتفاقات میدانی نمی‌شود بلکه در حوزه مسائل سیاسی و ارجاع مفاد توافق آتش بس به شورای امنیت نیز میان مسکو و واشنگتن، اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی منابع خبری از مخالفت “اشتون کارتر” وزیر دفاع آمریکا با توافق مذکور سخن می‌گویند. آنطور که نیویورک تایمز گزارش […]

مشکلات پیرامون توافق آتش‌بس در سوریه تنها منحصر به اتفاقات میدانی نمی‌شود بلکه در حوزه مسائل سیاسی و ارجاع مفاد توافق آتش بس به شورای امنیت نیز میان مسکو و واشنگتن، اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی منابع خبری از مخالفت “اشتون کارتر” وزیر دفاع آمریکا با توافق مذکور سخن می‌گویند. آنطور که نیویورک تایمز گزارش داده، کارتر به روس‌ها مظنون است.

به گزارش اخبار جهادی همانطور که انتظار می‌رفت، آتش‌ بس سوریه دوام چندانی پیدا نکرد و این آتش بس توسط نیروهای مسلح مورد حمایت آمریکا نقض شد.

غروب دوشنبه هفته گذشته مصادف با عید سعید قربان بود که توافق انعقاد شده میان آمریکا و روسیه مبنی بر برقراری آتش بس یک هفته‌ای در سوریه، جنبه عملیاتی پیدا کرد.

تمام بازیگران اثرگذار در تحولات سوریه، از این آتش بس استقبال کردند؛ دولت سوریه نیز اجرای این آتش‌بس را پذیرفت و اعلام کرد که ترک خشونت‌ها به دلایل بشردوستانه از استان حلب شروع خواهد شد.

ترکیه هم که در هفته‌های اخیر تحرکاتی را در شمال حلب سوریه و نقاط هم مرز با این کشور از جمله “جرابلس” و “اعزاز” انجام داده و بنا بر شواهد متقن به تجهیز و تسلیح برخی گروه‌های تروریستی در این مناطق مبادرت ورزیده بود، از آتش بس برقرار شده اعلام حمایت کرد.

واکنش ایران به توافق آتش بس در سوریه مثبت اما توام با گوشزد و اخطار بود؛ بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به توافق روسیه و آمریکا برای برقراری آتش بس در سوریه تاکید کرد که “جمهوری اسلامی ایران همواره از برقراری آتش بس در سوریه و تسهیل دسترسی همه مردم این کشور به کمک‌های انساندوستانه استقبال کرده است. آتش بس شامل گروه‌های تروریستی همچون داعش، جبهه النصره و گروه‌های تازه تاسیس انشعابی نیست و جامعه جهانی ملزم به برخورد جدی، قاطع، بدون شرط و بی وقفه با تروریسم افراطی تکفیری است. با توجه به تجربه چند ماه گذشته، آتش بس باید پایدار و دارای ضمانت اجرا بوده و به عنوان فرصتی برای تجدید قوا و انتقال جنگجویان و تسلیحات برای گروه‌های تروریستی مورد سوءاستفاده قرار نگیرد”.

حالا با گذشت بیش از ۵ روز از توافق آتش بس در سوریه که مورد تاکید و حمایت همگان بود، شواهد میدانی از نقض آن حکایت می‌کند.

در همین رابطه محمدرضا رئوف شیبانی سفیر ایران در سوریه در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان گفت: همانند گذشته و آنطور که پیش‌بینی می‌شد دولت و ارتش سوریه این‌بار نیز پایبند به آتش بس بوده و این گروههای مسلح هستند که آنرا نقض کرده‌اند.

وی البته این را هم گفت که “آرامش کلی حاکم شده و موارد نقض آنگونه نیست که گفته شود توافق آتش بس شکست خورده است”.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نیز درباره برقراری آتش‌بس در سوریه اظهارکرد: علیرغم توافق بر سر آتش‌بس در سوریه و همراهی کامل حکومت سوریه، آمریکا به اجرای تعهداتش پاییند نیست.

وی با بیان اینکه جبهه النصره مورد حمایت آمریکاست افزود: کاخ سفید هیچگاه این گروه شناخته شده تروریستی را که در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارد مورد هدف قرار نداده است و اکنون نیز نام آن را تغییر داده‌اند تا دوستان تروریست خود را نجات دهند.

دستیار ویژه رئیس مجلس تصریح کرد: تنها هدف آمریکا تلاش برای حذف رئیس‌جمهور قانونی سوریه بشار اسد است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آمریکا هیچ توجهی به وضعیت مردم سوریه ندارد و صرفا با اهداف انتخاباتی و سیاسی خسارتهای جانی و مالی مردم منطقه و سوریه را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: تهران و مسکو از مردم، ارتش و رئیس‌جمهور قانونی سوریه در مقابل تروریست‌ها، قویا حمایت می‌کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در پایان اظهار کرد: درک کرملین از تحولات سوریه قابل تقدیر است.

اما مشکلات پیرامون توافق آتش‌بس در سوریه تنها منحصر به اتفاقات میدانی نمی‌شود بلکه در حوزه مسائل سیاسی و ارجاع مفاد توافق آتش بس به شورای امنیت نیز میان مسکو و واشنگتن، اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی منابع خبری از مخالفت “اشتون کارتر” وزیر دفاع آمریکا با توافق مذکور سخن می‌گویند. آنطور که نیویورک تایمز گزارش داده، کارتر به روس‌ها مظنون است.

در مقابل روس‌ها نیز آمریکایی‌ها را به کارشکنی در پیشبرد سیاسی توافق آتش بس متهم می‌کنند؛اشاره مستقیم مسکو به اجتناب واشنگتن برای ارائه اسناد حاوی مفاد توافق آتش‌بس سوریه به ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل است.

آنطور که رسانه ها گزارش داده اند، نشست”ویتالی چورکین” نماینده دائم روسیه در سازمان ملل و “سامانتا پاور” همتای آمریکایی‌اش که قرار بود در روز جمعه پشت درهای بسته، اعضای شورای امنیت را در جریان جزئیات آتش‌بس سوریه قرار دهند، در لحظات پایانی لغو شد.

آقای چورکین، بعد از لغو این نشست در جمع خبرنگاران گفت: «مشکل اصلی که به اعتقاد من باعث می شود رسیدن به هر راه حلی مشکل شود، این است که آنها (آمریکایی ها) از ارائه این اسناد به اعضای شورای امنیت و یا حتی قرائت آن برای اعضای این شورا امتناع می کنند.»
وی افزود: «اعتقاد ما این است که نمی توانیم از آنها (اعضای شورای امنیت) بخواهیم از اسنادی حمایت کنند که حتی آنها را ندیده اند.»

خبرگزاری رویترز، این اظهارات دیپلمات روس را نشان دهنده عدم وحدت رویه در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق برقراری آتش بس در سوریه تعبیر کرده است؛ امری که با توجه به مخالفت‌های اولیه وزیر دفاع این کشور با این توافق، ملموس به نظر می‌آید.

با این حال، دیروز دولت روسیه اعلام کرد که از تمدید مجدد آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کند؛ کرملین اعلام کرده مسکو آماده است تا آتش‌بس در سوریه را برای ۷۲ ساعت دیگر تمدید کند.

از طرف دیگر از آمریکا خبر رسیده که باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور در نشستی با اعضای تیم امنیت ملی خود درباره آتش بس سوریه و شکست داعش در عراق گفت‌وگو کرده است. کاخ سفید در این رابطه طی بیانیه‌ای به تاکتیک فرار به جلو روی آورده و دولت سوریه را به مانع تراشی در ارسال کمک های بشردوستانه متهم کرده است.

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

میزان

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=4906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.