اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سردرگمی “اسرائیل” از پاسخ موشکی سوریه

  • کد خبر : 4850
  • 24 شهریور 1395 - 13:07
سردرگمی “اسرائیل” از پاسخ موشکی سوریه

اقدام پدافند هوایی ارتش سوریه در شلیک دو فروند موشک به سمت جنگنده صهیونیستی، با واکنش‌ها و تحلیل‌های بسیاری از سوی محافل صهیونیستی مواجه شده است.   اقدام سوریه در پاسخ به تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی، سران این رژیم را غافلگیر کرده است. شلیک دو موشک زمین به هوا سوری، توپ را به زمین تل‌آویو […]

اقدام پدافند هوایی ارتش سوریه در شلیک دو فروند موشک به سمت جنگنده صهیونیستی، با واکنش‌ها و تحلیل‌های بسیاری از سوی محافل صهیونیستی مواجه شده است.
  اقدام سوریه در پاسخ به تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی، سران این رژیم را غافلگیر کرده است.
شلیک دو موشک زمین به هوا سوری، توپ را به زمین تل‌آویو انداخت تا سران این رژیم را بین انتخاب دو گزینۀ پایان دادن به سیاست تجاوز علیه سوریه و حمایت آشکار از عناصر مسلح، و یا روی آوردن به سناریوهای خطرناک‌تر که فراتر از توان و قدرت این رژیم است، قرار دهد.
روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به قلم «یحیی دبوق»، خاطرنشان کرد این اقدام پدافند هوایی ارتش سوریه در آسمان جولان، به دو بُعد مرتبط به هم، اشاره می‌کند.
– بُعد اول نتیجه و دستاورد تاکتیکی – عملیاتی این اقدام را دربرمی‌گیرد، که ارتش سوریه و «اسرائیل» در قالب برخی کلمات و واژه‌ها و صدور بیانیه‌ها و تحلیل‌ها در خصوص صحت یا عدم صحت سرنگونی جنگنده‌های صهیونیستی به آن پرداختند.
– بُعد دوم به شرایط، موضع گیری و اهداف رهبران سوریه بازمی‌گردد، که تصمیم به پاسخگویی به حملات رژیم صهیونیستی و با در نظر گرفتن بازتاب‌های احتمالی آتی آن گرفتند و این بُعد است که مد نظر قرار دارد.
تردیدی نیست که این تصمیم رهبران سوریه صرف نظر از نتایج مستقیم و یا نتایجی که در آینده متصور است، سوالات بی‌شماری را برای تل‌آویو ایجاد خواهد کرد، که مهمترین آن انگیزه و اهداف رهبران سوریه در پس این اقدام است و اینکه آیا این واکنش بار دیگر تکرار خواهد شد.
نتیجه این واکنش دمشق هرچه باشد، بر حقیقتی تاکید می‌کند که دشمن نیز منکر آن نیست. اینکه پدافند هوایی ارتش سوریه با دو موشک یک فروند جنگنده اسرائیلی را با هدف سرنگونی آن نشانه گرفتند و بر اساس این حقیقت رژیم صهیونیستی اقدامات آتی خود را بنا خواهد نهاد.
به همین ترتیب، سخت است، بین اتخاذ تصمیم پاسخگویی و گرایش اسرائیل به تجاوز و تکرار آن علیه سوریه و هدف گرفتن مواضع ارتش این کشور در مناطق مرزی جولان، تمایز قائل شد و این دو را از یکدیگر جدا دانست.
مهم‌تر از همه آنکه سخت است، بین تجاوزات مکرر اسرائیلی و کمک این رژیم به گروه‌های تروریستی، و تحولات سیاسی و میدانی سوریه که در روزهای اخیر آشکارا نشان دهنده میزان و سطح نگرانی تل‌آویو از این تحولات بود -به ویژه در قبال توافقات به دست آمده بین مسکو و واشنگتن- تمایز قائل شد و این دو را از یکدیگر جدا کرد.
تحلیل‌ها و ارزیابی‌های روز گذشته محافل صهیونیستی که جای خالی تحلیل‌‌های دوایر و محافل رسمی این رژیم در میان آنها کاملا محسوس بود، توصیف این تصمیم رهبران سوریه به تصمیمی بی‌سابقه، غیرمعمول و تحولی نگران کننده بود.
کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی این اقدام پدافند هوایی ارتش سوریه را «پیامی از سوی بشار اسد» عنوان کرد و افزود: این دو موشک حامل این پیام هستند که اسد درصدد بنای معادله جدیدی است و اسرائیل باید به این موضوع توجه داشته باشد».
کانال ۱۰ می‌افزاید: توافقات مسکو و واشنگتن در کنار پیروزی‌های چند هفته اخیر ارتش سوریه به کمک ایران و روسیه، به اسد اعتماد به نفس بسیاری داده است.
واکنش‌ها، تحلیل‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته طی روز گذشته در سطوح مختلف رژیم صهیونیستی بر این امر دلالت دارد که این تصمیم دمشق نگرانی بسیاری در این رژیم ایجاد کرده، به ویژه آنکه تل‌آویو هم اکنون نه می‌تواند، به خواست و اراده سوریه تن دهد و از معادله تجاوزات هوایی و قدرت نمایی چشم پوشی کند نه می‌تواند، این حقیقت را نادیده بگیرد که تجاوزات و حملات پراکنده و بی‌هدف جنگنده‌هایش از سوی دمشق نادیده گرفته می‌شود، به ویژه آنکه این حملات موجب گستاخ‌تر و جری‌تر شدن گروه‌های مسلح فعال در سوریه می‌شود.
براین اساس، تل‌آویو روز گذشته مجموعه پیام‌های بازدارنده‌ای ارسال کرد که معمولا در شرایط نگرانی و بیم از سناریوهای افراطی از سوی بازیگران عرصه بین الملل به طرف مقابل فرستاده می‌شود و از جمله این پیام‌ها برگزاری رزمایشی بسیار بزرگ بود که طی آن تلاش می‌شود، شرایط و فضای حاکم بر رویارویی و نبرد آتی بین ارتش اسرائیل با ارتش سوریه و متحدان دمشق در دو جبهه لبنان و سوریه را ترسیم کند و در آن ۲۰۰ هزار نظامی اسرائیلی از نیروهای ذخیره این رژیم مشارکت دارند.
هدف این رزمایش اگرچه بالا بردن میزان بازدارندگی ارتش اسرائیل عنوان شده، اما در عین حال بیانگر نگرانی بسیار زیاد سران رژیم صهیونیستی است که آنها را وادار به فراخواندن بخش قابل توجهی از نیروهای ذخیره ارتش کرده است.
همزمان با اعلام برگزاری این رزمایش، تل‌آویو از برگزاری رزمایش دیگری نیز خبر داد که اختصاصا حزب الله لبنان و مقابله با آن را شامل می‌شود. منابع نظامی اسرائیلی در این‌باره توضیح دادند که این رزمایش به سناریوهای رویارویی و نبردهای آتی ارتش اسرائیل با حزب الله لبنان و تخلیه شهرک‌های صهیونیستی قرار گرفته در نزدیکی مرزهای لبنان می‌پردازد.
به موازات اعلام خبر برگزاری این دو رزمایش، روز گذشته (سه‌شنبه) تل‌آویو اعلام کرد، براساس تصمیمات اتخاذ شده، از این پس تل‌آویو تعداد مجروحان وابسته به گروه‌های تروریستی در بیمارستان‌هایش را افزایش خواهد داد و روزانه آمبولانس‌های این رژیم زخمی‌های این گروه‌ها را از مناطق مرزی به بیمارستان زیف در صفد جهت مداوا منتقل خواهد کرد.
اینکه روند تحولات سوریه به کدام سمت سوق یافته، سناریوهای بسیاری مطرح است. آیا این اقدام دمشق سرآغاز مرحله‌ای جدید در چارچوب خط سیر افقی بحران سوریه شمرده می‌شود یا باید آن را آغاز مرحله‌ای جدید از رویارویی‌ها در سوریه شمرد که تشدید اوضاع را در این کشور به دنبال دارد؟
بالطبع این موضوع تا حدود زیادی به ارزیابی و برآورد اسرائیلی ها از اوضاع و موضع گیری‌ آنها در قبال این تصمیم دمشق و بازتاب این موضع‌گیری و اقدامات آتی وابسته است.
حداقل اکنون توپ داخل زمین اسرائیل است و میزان توسل دمشق به معادله پاسخ به حملات بی‌هدف را میزان حملات آتی و استمرار آن و تاثیر آن بر روند نبردهای ارتش سوریه و مبارزه با گروه‌های مسلح در مناطق مرزی مشخص خواهد کرد.
شب گذشته، واکنش اسرائیل به اصابت سه گلوله خمپاره به جولان اشغالی حساب شده و پس از ارزیابی آگاهانه و دقیق امور صورت گرفت تا نشان دهد، تل‌اویو پایین‌ترین سطح و حداقل گزینه‌ها را انتخاب کرده است.
بیانیه ارتش اسرائیل در این خصوص نشان از تلاش برای آرام کردن اوضاع داشت و در بخشی از آن عنوان شده بود، در صورت اثبات این امر که این گلوله‌ها از سوی گروه‌های مسلح شلیک شده‌اند، ارتش اسرائیل این گروه‌ها را هدف خواهد گرفت تا به طور غیر مستقیم به عدم تمایل این رژیم جهت تشدید اوضاع با ارتش سوریه اشاره کند.
این بیانیه نشان می‌دهد که پیام دمشق حتی اگر هم بطور کامل نباشد، اما عملا به تل‌آویو رسیده است، با این حال این سوال همچنان مطرح است که آیا این واکنش دمشق بیش از پیش موجب ورود اسرائیل چه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بحران سوریه خواهد شد یا این رژیم را از ورود به میدان سوریه بازخواهد داشت؟
آنچه مورد تاکید است، اینکه واکنش دمشق نقطه عطف مهمی در روند مبارزه محور مقاومت با رژیم صهیونیستی و همچنین مبارزه محور مقاومت با گرو‌ه‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آنها ایجاد خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری فارس
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=4850

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.