اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

جنگنده “تایفون” یار “سوخو” و بشار اسد برای مقابله با داعش+ تصاویر

  • کد خبر : 1148
  • 14 اسفند 1394 - 4:50

یوروفایتر تایفون شاه کلید نیروی هوایی اغلب کشورهای اروپایی است. به گزارش اخبار جهادی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، جنگنده‌های چند منظوره تایفون که توسط نیروی‌ هوایی ارتش انگلیس برای مقابله با تروریست‌های تکفیری به سوریه وارد شدند تاکنون عملیات‌های متعددی را علیه مواضع تروریست‌ها در مناطق مختلف سوریه انجام داده‌اند و خسارت‌هایی را به […]

یوروفایتر تایفون شاه کلید نیروی هوایی اغلب کشورهای اروپایی است.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، جنگنده‌های چند منظوره تایفون که توسط نیروی‌ هوایی ارتش انگلیس برای مقابله با تروریست‌های تکفیری به سوریه وارد شدند تاکنون عملیات‌های متعددی را علیه مواضع تروریست‌ها در مناطق مختلف سوریه انجام داده‌اند و خسارت‌هایی را به تروریست‌های تکفیری وارد کردند.

یوروفایتر تایفون که شاه کلید نیروی هوایی اغلب کشورهای اروپایی می‌باشد، هواپیمایی است جنگنده و بمب‌افکن که برای نبردهای قرن ۲۱ کاملا تجهیز شده و در سرعت‌های بالا خوب عمل می‌کند. یوروفایتر تایفون یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی جهان است که با هزینه گزاف هر فروند ۹۵ میلیون دلار در اروپا تولید می‌شود و قابلیت‌های فراوان آن را به جنگنده‌ای ویژه قرن ۲۱ تبدیل کرده است.

 

۲-۲۳

 

پیوستن کشورهای دنیا به ائتلاف واقعی مبارزه با داعش

بعد از انجام چند عملیات انتحاری توسط گروه‌های تروریستی در کشور فرانسه کشورهای غربی که متوجه خطر وجود این گروه‌ها شده بودند برای مبارزه با این تروریست‌ها با تمام توان نظامی خود وارد خاک سوریه شدند و به مقابله با آنها پرداختند که همین امر باعث شد تا موازنه قدرت در سوریه به هم بریزد و ابتکار عمل به دست نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه بیفتد.

برخی کشورهای منطقه و کشورهای دنیا زمانی که خطر را احساس کردند یگان‌های رزمی خود اعم از نیروی‌دریایی، نیروی‌هوایی و نیروی‌زمینی خود را به سمت سوریه گسیل داشتند و وارد جنگ با گروه‌های تروریستی شدند. البته کشورهای غربی تا پیش از این هم به بهانه مبارزه با تروریست‌ها در منطقه حضور اندکی داشتند اما از بعد از حادثه ” پاریس ” حضور خود را به صورت چشم‌گیری افزایش دادند.

یورو تایفون

نوع هواپیما: جنگنده چندمنظوره

کشور سازنده: کنسرسیوم اروپایی شامل : بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا و آلمان

شرکت سازنده: شرکت یوروفایتر گ‌.ام‌.ب‌.ها

نخستین پرواز: ۲۷ مارس ۱۹۹۴

تاریخ رونمایی: ۴ اوت ۲۰۰۳

وضعیت کنونی: فعال – در حال تولید

کشورهای استفاده کننده: RAF roundel.svg نیروی هوایی پادشاهی بریتانیا

Roundel of the German Air Force (with Border).svg لوفت‌وافه

Roundel of the Italian Air Force.svg نیروی هوایی ایتالیا

Roundel of the Spanish Air Force.svg نیروی هوایی اسپانیا

Roundel of the Royal Saudi Air Force.svg نیروی هوایی سلطنتی سعودی

Roundel of the Austrian Air Force.svg نیروی هوایی اتریش

تعداد ساخته‌شده: بیش از ۲۰۰ فروند (دسامبر ۲۰۰۹) و۴۷۱ فروند سفارش گرفته

بهای هر فروند: ۹۰ میلیون یورو (۹۹٫۳ میلیون پوند)

 

۲-۲۴

یوروفایتر تایفون

یوروفایتر تایفون یک جت جنگنده چندمنظورهٔ دوموتوره با کانارد و بال دلتا است. این هواپیما توسط کنسرسیومی اروپایی متشکل از سه شرکت بی‌ای‌ئی سیستمز، ای‌ای‌دی‌اس و آلنیا آئروناتیکا طراحی و ساخته می‌شود. این پروژه توسط نتما (NETMA، یوروفایتر ناتو و آژانس مدیریت تورنادو) که به عنوان مشتری اصلی فعالیت می‌کند؛ مدیریت شد.

رافال نزدیکترین همتای یوورفایتر تایفون، هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ قابلیت‌های جنگی است و اکنون به مهمترین رقیب یوروفایتر تایفون در بازار صادراتی تبدیل شده‌است.

طراحی این هواپیما از سال ۱۹۸۳ در پی پروژه مشترک پنج کشور بزرگ اروپای غربی؛ بریتانیا، آلمان غربی، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه برای ساخت یک هواپیمای جنگنده آغاز شد و در سال ۱۹۸۶ کمپانی یوروفایتر جی‌ام‌بی‌اچ (Eurofighter GmbH) برای ساخت این پروژه تشکیل شد. فرانسه به دلیل اختلاف نظر در مورد نیازهای عملیاتی هواپیما خیلی زود از این پروژه خارج شد و طراحی جنگنده‌ای کاملا فرانسوی را پی گرفت. نخستین پیش ‌نمونه یوروفایتر تایفون در سال ۱۹۹۴ به پرواز درآمد اما پایان جنگ سرد پیشرفت پروژه را به تاخیر انداخت و ورود رسمی این جنگنده به خدمت نظامی تا سال ۲۰۰۳ طول کشید. پروژه فرانسوی‌ها هم به ساخت داسو رافال منتهی شد. رافال نزدیکترین همتای یوورفایتر تایفون، هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ قابلیت‌های جنگی است و اکنون به مهمترین رقیب یوروفایتر تایفون در بازار صادراتی تبدیل شده‌است.

 

۲-۲۵

 

این هواپیمای تک‌سرنشینه که مدل دوسرنشینه آن هم برای آموزش ساخته می‌شود هم‌اکنون در حال تولید انبوه است و خرید آن تحت سه قرارداد یا رده (Tranche) مجزا صورت می‌گیرد که هر یک برای تولید هواپیمایی با امکانات بهبود یافته هستند. تاکنون این هواپیما در نیروی هوایی پادشاهی بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و اتریش و عربستان سعودی وارد خدمت شده‌ و عمان نیز به تازگی ۱۲ فروند از آن را سفارش داده‌است. تا پایان سال ۲۰۱۳ چهارصد فروند از این هواپیما تولید شده و سفارش تولید ۱۷۱ فروند دیگر هم داده شده‌است.

یورو فایتر تایفون مجهز به توپ چرخان یا همان گاتلینگ ۲۷ میلیمتری داخلی مائو زر و ۱۳ محل برای حمل تسلیحات می‌باشد. ۴عدد در زیر هر کدام از بال‌ها ،۵ عدد درزیر بدنه قرار گرفته‌اند. یک سیستم مدیریت تسلیحات نیز در تمام شرایط انتخاب ،شلیک و وضعیت آنها را تحت نظارت خود دارد.

تایفون جنگنده‌ای بسیار چالاک است که از توانایی بالایی برای جنگ هوایی نزدیک برخوردار است. این هواپیما قابلیت پرواز ابرپیمایشی با سرعت ۱.۵ ماخ را دارد و با وزن خالی ۱۱ تن قادر به برخاست با وزن ۲۳.۵ تن است. نمونه‌های تولیدی جدیدتر تایفون به شکل بهتری برای ماموریت‌های ضربتی هوابه‌سطح مجهز شده‌اند و سازگاری بالایی با مهمات و تجیزات متنوع دارند. یوروفایترهای ایتالیایی و انگلیسی در سال ۲۰۱۱ نخستین پروازهای جنگی خود را لیبی تجربه کردند. در این جنگ مسئولیت اصلی دفاع هوایی نیروهای ائتلاف بر عهده یوروفایترها بود. ضمن اینکه ماموریت‌های شناسایی و حمله به زمین نیز به این هواپیماها سپرده شد.

تایفون سازه‌ای سبک وزن دارد (۸۲٪ کامپوزیت شامل ۷۰٪ فیبر کربن + ۱۲٪ شیشه تقویت شده) با عمر ۶۰۰۰ ساعت پرواز. این جنگنده با داشتن طراحی ثبات آرام (relaxed stability) دارای مانورپذیری خوبی در سرعت‌های بالا یا پایین است. سیستم پرواز با سیم طراحی شده برای این هواپیما را بدون نیاز به مراقبت خوانده‌اند، چرا که امکان انجام مانورهای خارج از توان هواپیما را به خلبان نمی‌دهد.

 

۲-۲۶

 

مشخصات

خدمه: ۱ (عملیاتی)، ۲ (آموزشی)

طول: ۱۵/۹۶ متر (۵۲ ft 5 in)

پهنای بال: ۱۰/۹۵ متر (۳۵ ft 11 in)

ارتفاع: ۵/۲۸ متر (۱۷ ft 4 in)

بال: مساحت ۵۰ مترمربع (۵۳۸ ft²)

وزن خالی: ۱۱۰۰۰ کیلوگرم (۲۴,۲۵۰ lb)

وزن بارگیری: ۱۵۵۵۰ کیلوگرم (۳۴,۲۸۰ lb)

بیشینه وزن برخاست: ۲۳۰۰۰ کیلوگرم (۵۱,۸۰۰ lb)

پیشرانه: ۲× یوروجت ئی‌جی۲۰۰ پس‌سوز توربوفن

نیرو ی خشک: ۶۰ کیلونیوتن (۱۳,۵۰۰ lbf)

نیرو با پس سوز: ۹۰ کیلونیوتن (۲۰,۲۵۰ lbf)

عملکرد

سرعت بیشینه: در ارتفاع: +۲ ماخ، ۲۴۹۵ کیلومتر بر ساعت، ۱۹۵۰ مایل بر ساعت

در سطح دریا: ۱/۲ ماخ (۱۴۷۰ کیلومتر بر ساعت، ۹۱۳/۲ مایل بر ساعت)

ابرپیمایش: ۱/۱ ماخ

برد: ۲۹۰۰ کیلومتر (۱,۸۴۰ mi)

شعاع عملیاتی: حمله زمینی (ارتفاع پایین): ۶۰۱ کیلومتر

حمله زمینی (عادی): ۱۳۸۹ کیلومتر

دفاع هوایی با ۱۰ دقیقه تاخیر: ۱۳۸۹ کیلومتر (۸۶۳ ناتیکال مایل)

برد ترابری: ۳۷۹۰ کیلومتر (۲,۳۰۰ mi)

سقف پروازی: ۱۹۸۱۰ متر (۶۵,۰۰۰ ft)

نرخ اوج‌گیری: +۳۱۵ متر بر ثانیه (۶۲,۰۰۰ ft/min ۱۴)

بارگیری بال: ۳۰۷ کیلوگرم بر مترمربع (۶۳ lb/ft²)

۲-۲۷

 

جنگ‌افزار

توپ‌ها: ۱×۲۷ میلی‌متری موزر بی‌کا-۲۷ با ۱۵۰ گلوله

موشک‌‌ها

موشکهای هوا به هوا

ایم-۹ سایدوایندر، آیم-۱۳۲ آسرام، ایم-۱۲۰ آمرام، آی‌آرآی‌اس-تی و در آینده ام‌بی‌دی‌آ متئور

موشک‌های هوا به زمین

ای‌جی‌ام-۸۴ هارپون، ای‌جی‌ام-۸۸ هارم، آلارم، موشک استورم شدو، موشک بریمستون، موشک تائوروس، موشک پنگوئن و در آینده ای‌جی‌ام آرمیجر

بمب‌ها: پیوی، سری بمبهای هدایت لیزری ال جی بی، جی‌دی‌ای‌ام، هوپ-هوسبو

کنترل گردش توسط فلپرونهای بال انجام می‌شود. کنترل استقرار (Pitch) با فلپرونها و فورپلنها انجام می‌شود. کنترل انحراف هم با رادر انجام می‌شود. کنترل این اجزا با دو سیستم مستقل هیدرولیک است که مسئولیت اجزای دیگری همچون شیشه کابین، ترمز را نیز دارد. هر سیستم هیدرولیک با جعبه‌دنده موتور نیرویی باد قدرت ۴۰۰۰ پی‌اس‌آی نیرو می‌یابد. ناوبری هواپیما با جی‌پی‌اس و یک سیستم درونی ناوبری صورت می‌گیرد. تایفون می‌تواند از سیستم فرود با ابزار (ILS) نیز برای فرود در آب و هوای بد بهره گیرد.

————

این هواپیما از یک سیستم پیچیده شدیداً درونساز شده دفاعی کمک می‌گیرد که پراتورین نام دارد. ردگیری تهدید با گیرنده هشدار راداری (RWR) و اخطار دهنده نزدیک شدن موشک (MAW) و یک سیستم گیرنده اخطار لیزری (LWR فقط در تایفونهای انگلیسی) صورت می‌گیرد. حفاظت توسط خاشه‌های گمراه‌کننده راداری و شراره‌های گمراه‌کننده موشک‌های حرارت‌یاب و سیستم اخلال الکترونیکی و همچنین دکوی راداری یدک‌کشی شده‌است.

پراتورین به طور خودکار تهدیدات دنیای خارج را رصد و پاسخ می‌گوید. این سیستم برای خلبان ارزیابی اولویت‌بندی شده‌ای از تهدیدات زمینی و هوایی را فراهم می‌سازد. می‌تواند به یک تهدید منفرد یا تهدیدات متعدد پاسخ دهد. هواپیما همچنین دارای یک فاصله سنج پیشرفته زمینی است که بر اساس سیستم ناوبری بر اساس زمینی ترپروم (TERPROM) عمل می‌کند که قبلاً در جنگنده‌های پاناویا تورنادو به کار رفته ابود. این سیستم بهبود یافته و با نمایشگرهای کابین و کنترل‌گرها یکسان‌سازی شده‌است.

یوروفایتر دارای یک کابین شیشه‌ای بدون هیچ نوع ابزار سنتی است. در کابین سه نمایشگر تمام رنگی چندمنظوره دید پایین (MHDD)، یک نمایشگر دید بالای وسیع (HUD) با دید فروسرخ نگاه به جلو، صدا و دست روی تراتل و استیک (Voice+HOTAS) وجود دارد. سیستم سیمبولوژی سوارشده روی کلاه‌خود (HMSS)، سیستم چندمنظوره انتشار اطلاعات (MIDS)، ابزار ورود دستی اطلاعات (MDEF) مستقر در سمت چپ گلیرشیلد و یک سیستم کاملاً یکپارچه هشدار با پانل نمایش هشدارها (DWP). ابزارهای پرواز رجوعی با نور LED در سمت راست گلیرشیلد مستقر شده‌اند.

 

 

عربستان سعودی و یوروتایفون 

چندی پیش عربستان سعودی قرار دادی را به ارزش ۷ میلیارد دلار با  سازنده ی این نوع جنگنده منعقد کرد که طبق این قرارداد عربستان سعودی ۷۲ فروند از این جنگنده ی فوق پیشرفته را در سال های آینده دریافت خواهد کرد. حال باید دید که خرید این جنگنده‌ها توسط عربستان تا چه میزان واقع‌بینانه بوده و با شرایط و ویژگی های ارتش عربستان تناسب دارد یا این که طبق روال گذشته خرید تسلیحات توسط عربستان ولخرجی و اتلاف سرمایه می‌باشد.

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=1148

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.