اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

فرمانده “لشکر چهارم زرهی” ارتش سوریه کیست؟ + تصاویر

  • کد خبر : 749
  • 01 اسفند 1394 - 17:40

با پیروزی ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه کشورهای منطقه مخالف نظام سوریه نگران شده اند و قصد دارند به طرق مختلف از این پیروزی‌ها جلوگیری کنند. اخیرا مطرح شده که لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه در حال برنامه ریزی برای حضور در نقاط حساس “لاذقیه” است و تلاش می‌کند تا در مقابل تجاوز احتمالی […]

با پیروزی ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه کشورهای منطقه مخالف نظام سوریه نگران شده اند و قصد دارند به طرق مختلف از این پیروزی‌ها جلوگیری کنند.
اخیرا مطرح شده که لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه در حال برنامه ریزی برای حضور در نقاط حساس “لاذقیه” است و تلاش می‌کند تا در مقابل تجاوز احتمالی ارتش ترکیه باایستد. “ماهر اسد” برادر “بشار اسد”؛ فرماندهی ارشد این لشکر را برعهده دارد که عمده ترین وظیفه آن مقابله با تروریست ها و دفاع از نظام سوریه است.

**فرمانده “لشکر چهارم زرهی” ارتش سوریه کیست؟

ماهر اسد متولد ۸ سپتامبر ۱۹۶۷ در دمشق و  برادر بشار اسد، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری و فرمانده لشکر چهارم زرهی سوریه بوده و فارغ‌التحصیل دانشگاه  “دمشق”  است. ماهر، سومین پسر “حافظ اسد” رئیس جمهور سابق سوریه  بوده و وی  یک افسر ارتش با درجه سرتیپ ستاد است که در ارتش سوریه خدمت می‌کند و به باور تحلیلگران ، “ماهر اسد”، دومین فرد قدرتمند در سوریه است.

۱-۹۱

 

 

 

سال گذشته برخی رسانه های وابسته به کشورهای مرتجع منطقه مدعی شده بودند که دو پای  “ماهر اسد” بر اثر انفجاری که در مسیر کاروان نظامی حامل وی در یکی از درگیری‌های اطراف “دمشق” رخ داده بود، ‌قطع شدند. برخی دیگر گفته بودند که او در انفجاری که وزیر دفاع در آن کشته شد به شدت زخمی شده و در روسیه بستری است.

“ماهر اسد” از جمله افرادی است که تا کنون پشت برادر را خالی نکرده و به عنوان یک چهره تاثیر گذار در نبرد با تروریست ها شناخته می‌شود.  لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه با ۱۵ هزار نیرو به فرماندهی “ماهر اسد” را می‌توان شاه‌کلید ارتش سوریه نامید.

ماهر اسد ۴۶ ساله یکی از مهره‌های اصلی پیروزی‌های ارتش سوریه و در امان ماندن “دمشق”  از حملات تروریست‌های تکفیری است. وی با ناشناخته بودن، ترس و واهمه تروریست‌ها از “ماهر اسد”  و لشکر چهارم زرهی را دو چندان کرده است.

 

**جنگ روانی آمریکا ضد  “ماهر اسد”

لشکر تحت امر “ماهر اسد” جزء اولین نیروهایی بودند که در استان درعا با مخالفان مسلح درگیر بودند و بدلیل اشراف بر ماهیت گروه‌های معارض و مسلح تروریستی، از همان ابتدا با قدرت و قاطعیت سعی کردند آتش فتنه‌ای را که در حال شکل‌گیری بود خاموش کنند. اما فشارهای تبلیغاتی و سیاسی غرب و بویژه آمریکا و فضاسازی‌های رسانه‌ای بر ضد “ماهر اسد”، مانع از پاکسازی کامل درعا در آن برهه شد.

۱-۹۲

ماهر اسد برادر کوچکتر بشار اسد از جمله کسانی است که از ابتدای شروع بحران در سوریه به حفظ یادگار پدرشان یعنی دولتی که حافظ اسد پایه‌ریزی کرده کمک می‌کند و هم‌اکنون فرمانده گروه نیروهای ویژه‌ای است که محافظت از پایتخت را به عهده دارند.

فرمانده لشکر چهارم زرهی در وهله اول مسئولیت دفاع از دمشق و فرماندهی عملیات بر ضد تروریست‌ها در حومه دمشق را برعهده دارد، این در حالی است که بعضی از یگان‌های مجموعه وی، در آزادسازی برخی از مناطق “حمص”، “حلب” و “دیرالزور”  مشارکت می‌کنند.

**سد محکم “ماهر اسد” در جلوگیری از ورود تروریست ها به پایتخت/کارنامه درخشان “لشکر چهارم زرهی” ارتش سوریه در مشارکت عملیات  آزادسازی “القصیر”

وی خارج از نگاه‌ها و توجهات، فرماندهی ۱۵هزار سرباز لشکر چهارم نظامی سوریه را بر عهده دارد که بیشتر آنها از شیعیان علوی هستند و دوره‌های بسیاری را برای مبارزه با دشمنان دیده‌اند و سدی محکم در برابر تروریست‌هایی بوده‌اند که قصد ورود به “دمشق” را داشته‌اند.

“ماهر اسد” در شکل‌گیری دوباره ارتش سوریه پس از تشدید درگیریها، نقش داشته و نقایص ارتش زیر نظر ماهر ترمیم و شکل دوباره به خود گرفته و توانست با مدیریت نظامی برخی از شهرها را از معارضین پس بگیرد که از جمله موفقیت آمیز ترین عکلیات های فرمانده لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه می‌توان به عملیات آزاد سازی “حمص”، “ریف درعا” و … اشاره کرد.

اما مهمترین عملیاتی که لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه انجام داد ، عملیات آزاد سازی “القصیر” در تابستان ۲۰۱۳ بود که اگر لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه در این عملیات شرکت نمی کرد شاید سرنوشت سوریه به گونه دیگری رقم می‌خورد.

ارتش سوریه با تدابیر  “ماهر اسد” به یکی از قویترین ارتش‌های غرب آسیا تبدیل شده، وی همچنین در شکل گیری دوباره ارتش سوریه (احیا ارتش) پس از تشدید درگیریها ، نقش داشته است. در پی دستیابی شورشیان به برخی مناطق سوریه، نقایص ارتش ترمیم شد و تحت نظر “ماهر”،‌ ارتش سوریه، شکل دوباره به خود گرفت و برخی  شهرها را بازپس گرفت.

به گفته منابع سوری، ماهر اسد، برای پیشروی در نبرد و شکست دادن افراد مسلح، به طور لحظه به لحظه نیروهای مسلح سوری را زیر نظر دارد و به دنبال اینکه مخالفان مسلح گمان می کردند جنگ به سوی “حلب” کشیده خواهد شد وی طرح موفقی را در “حمص” به اجرا گذاشت.

**عملکرد قابل قبول فرمانده “لشکر چهارم زرهی ” ارتش سوریه در تامین امنیت پایتخت

“ماهر اسد” علاوه بر تأمین امنیت پایتخت سوریه، فرماندهی گارد ریاست جمهوری سوریه را نیز برعهده دارد. عملکرد قابل قبول برادر کوچک‌تر رئیس جمهور سوریه تا کنون تلاش تروریست‌ها برای سوء قصد به جان  “بشار اسد”  را ناکام گذاشته است و رئیس‌جمهور سوریه در اوج درگیری‌ها، بارها به میان مردم در مناطق مختلف “دمشق” رفته و از روند عملیات ارتش از نزدیک بازدید کرده است.

ماهر توانست با ورود به میدان جنگ داخلی سوریه، توازن قوا را به سود نیروهای ارتش تغییر دهد. لشکر تحت امر “ماهر اسد”، عمده عملیات‌های حساس و مهم در شهرها و مناطق کلیدی را بر عهده دارند که عمدتا نیز پیروز میدان نبرد بوده‌اند.

اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از عملکرد “ماهر اسد” داشته باشیم می‌توان گفت که فرمانده لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه با مشارکت در عملیات آزاد سازی شرق، جنوب و مرکز سوریه و منطقه راهبردی “القصیر” در “ریف دمشق” بشار اسد را از یک وضعیت نارنجی خارج و به برادر خود کمک کرد تا با خونسردی  بیشتری با تروریست های تکفیری بجنگد.

عملکرد فرمانده لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه در احیا ارتش این کشور نیز جالب توجه بوده؛ به نحوی که ساماندهی سیستمیک پس از اوج گیری درگیری های سوریه باعث شده تا ارتش سوریه تقریبا به یک وضعیت نسبتا با ثبات دست یابد./باشگاه خبرنگاران

 

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.